Преди по-малко от 60 години заради плана за индустриализация на Китай на Мао Цзедун "Големият скок напред" 45 милиона души умират от глад. Днес държавата е не просто втората най-голяма икономика в света, но и един от най-големите производители на вино, с повече лозя от Франция, разказва "Гардиън".

През 2013 г. китайците са изпили 1.86 млрд.бутилки червено вино, което превръща страната в най-големия пазар на този продукт в света. Милиардерите от Китай, ценители на виното, масово купуват лозя в целия свят. Над 100 от общо 7000 изби във френския регион са собственост на китайски магнати, в това число основателя на Alibaba Джак Ма.

В последните години се наблюдава още една тенденция – все повече винени ентусиасти създават изби в родния Китай. Така например в бедния пустинен регион Нинся, препитаващ се основно с добив на въглища, сега има регистрирани 207 изби при само една през 1983 г. Чуждестранни компании – като Moët Hennessy – също купуват лозя в областта.

Един от местните ентусиасти е Ема Гао, 40-годишна китайка, завършила енология в института в Бордо. Тя е една от първите предприемачи в този регион. Преди около 10 години благодарение на заем от родителите си в размер на около 42 000 евро създава бутиковата изба Silver Heights, печелила международни отличия. Сега, по думите й, се наблюдава истинска "златна треска" за локално производство на вино.

Окръг Хелан, намиращ се в автономния регион Нинся, вече е наричан от властите "китайската долина Напа". Редица чертаят светло бъдеще на китайските вина, въпреки че сравненията на комунистическата партия с долината Напа в Калифорния "са като да сравняваш картина, нарисувана от надарено дете, с произведение на истински художник", смята експертът Фонги Уокър.

На фона на предупрежденията на мнозина експерти, че промените в климата могат да засегнат сериозно водещите производители на вино, Гао мисли, че Нинся има потенциал да се превърне в алтернатива на ключови за индустрията места като Калифорния, Бордо и Южна Африка.

От излизането си на пазара китайските вина получават смесени отзиви от критиците. Според някои те имат вкус на "мръсни потни чорапи", "препарат за почистване" и дори "аромат на мъртва мишка". Други ги определят като "напълно приемливи" и "компетентно направени", но без характер.

Това не важи за Гао, чиито продукти се сервират в най-класните ресторанти в Пекин и Шанхай. Според жената растящото ново поколение на ценители на виното гарантира светло бъдеще на индустрията в страната. Един от основните проблеми според нея са традиционните предразсъдъци към родното производство. "Хората не вярват на китайските стоки. Дори тоалетните ни са от Япония. Купуваме адаптирано мляко за деца от Хонконг или Франция. Дори пастата ми за зъби е от Австралия".

Има и други препятствия. Експертите се опасяват, че нарастващият брой изби в Нинся ще доведе до недостиг на вода за лозята. За производството на един литър вино са нужни средно по 6-7 литра вода.

Друг проблем са покачващите се цени на земеделските земи в региона. Заради големия интерес в последните години цената им е скочила 10 пъти.

Въпреки всичко Гао е оптимист за бъдещето на китайската винена индустрия и дори намира прилика с Франция: "Залезът в Хелан е досущ като този в Авиньон", споделя тя с усмивка.

dnevnik.bg