Мъжете може да спрат да се появяват на модния подиум в Европа, разказва "Ройтерс".

Ревютата на мъжка мода, които традиционно се провеждат месеци преди дамските, постепенно изчезват от модния календар и се превръщат в притурка на дефилетата за женска мода.

В Милано, където седмицата на мъжката мода започна миналата седмица, 10 дизайнерски къщи решиха да не правят ревюта с новите си колекции. Сред тях са "Калвин Клайн", "Ерменеджилдо Зеня", "Бриони" и "Ботега Венета".

Други брандове като "Бърбъри", "Гучи" и "Том Форд" през последните месеци обявиха, че плановете им за бъдещето са смесени ревюта. Според тях това ще им позволи да демонстрират пред купувачите и клиентите две колекции едновременно и така потребителите ще придобият по-пълна представа за дизайна им.

Според запознати с бранша ревютата за мъжка мода, разходите по които стигат стотици хиляди долара, вече не са оправдани за луксозните марки, засегнати от спад в продажбите в световен мащаб.

Мъжките облекла се продават в пъти по-малко от женските, а ревютата не привличат такава публика и реклами като колекциите за дамска мода.

"Брандовете се фокусират там, където имат най-голяма възвръщаемост на инвестициите", обяснява анализаторът Марио Ортели.

Седмиците на дамската мода привличат световни знаменитости като Джордж Клуни и Бийонсе на първия ред, тълпи от фотографи и репортери отразяват събитията, а колекциите получават широк отзвук в социалните мрежи. Ситуацията с ревютата за мъжка мода е коренно противоположна.

Очаква се към 2020 г. годишните продажби на мъжко облекло да бъдат над 40 млрд.долара – с 6.8 % повече спрямо 2015 г. За същия период продажбите на дамска мода ще се увеличат със 7.7 на сто и ще стигнат 75 млрд.долара.

За моделите на мъжка мода предупредителните лампички светват преди 4 месеца, когато "Бърбъри" и "Том Форд" обявяват, че ще обединят ревютата. Италианският луксозен бранд "Гучи" прави същото през април с уточнението, че ще започне през следващата година.

"Въпреки развитието на мъжката мода през годините, дамските дефилета остават най-важни...Много повече дизайнери съсредоточават усилията си там", обяснява Вик Михаци, директор на водещата модна агенция Elite Management.

Според експерти в бранша като цяло модните ревюта вече не са така рентабилни като преди и бизнесът трябва да обръща повече внимание на разходите заради тенденцията на намаляване на продажбите на луксозни стоки.

Социалните мрежи оказват силен натиск върху бранша, тъй като ускоряват търсенето на нови продукти, но и позволяват на производителите да стигнат до повече потребители директно и с цената на по-малко разходи.

Според Елизабет Роуз, отговаряща за мъжките модели в Premier Model Management, въпреки че сливането на мъжките и дамските ревюта е в интерес на дизайнерите, то е истинско бедствие за агенциите за манекени – мъже.

Но 50-годишният модел Джон Пиърсън гледа на нещата философски.

"В крайна сметка жените са тези, които имат водеща роля в модата, а мъжете винаги ги следват".

Дневник