Федералната комисия по търговията в САЩ (FTC) нареди на производители и търговци на хомеопатични продукти да поставят на опаковката изрично предупреждение, че няма научно доказателство за ефекта, който се твърди, че предизвикват.

Това засяга пазар, който почти не се регулираше досега и в страната обемът му надхвърля 3 млрд. долара по данни на администрацията от 2007г.

Според анализатори на регулациите за медицински продукти решението няма силата на нареждане от доста по-влиятелната в сектора федерална Агенция за храните и лекарствата (FDA). Но въпреки това ефектът е, че производителите вече ще трябва "да играят по правилата", ако не искат да ги съдят за причинени вреди върху здравето на клиентите им.

В решението се казва: "След като изслуша мнения, поръча изследвания и проведе еднодневен публичен семинар, комисията публикува доклад от 24 страници, съдържащ заключението, че клиентите може да бъдат измамени от етикети, на които не е изрично посочено, че няма научни доказателства, поради което вече ще е задължително изписването, че продуктът не е тестван".

Комисията определя и конкретните два текста, които трябва да съдържат опаковките:

"Няма научно доказателство, че този продукт действа" и "Твърденията за този продукт се основават единствено на теориите за хомеопатията от XVIII век, които не се приемат от повечето съвременни медицински специалисти".

Хомеопатията се основана предимно на ученията на германския лекар Самуел Ханеман, който твърдял, че само чрез "духовното въздействие" на силно намалената концентрация на определено вещество може да се излекува "нашата духовна жизнена сила".
В съвременната медицина има почти единодушно научно мнение, че механизмът на въздействие на хомеопатичните продукти противоречи на основни принципи на химията, биологията и физиката.

Именно това естество на хомеопатичните продукти позволяваше те да избягват регулации, защото концентрацията на вещества в повечето тях е толкова нищожна, че практически не вредят на човешкия организъм.

Американската преса коментира, че въпреки относително минималната регулация, въведена от Федералната комисия за търговия, хората по-скоро няма да ограничат купуването на подобни продукти. Проучвания на агенцията по храните и лекарствата показват, че предупрежденията на FDA не променят навиците или убежденията на хората.

Нещо повече - самото твърдение, че "няма научно доказателство" действа мотивиращо на клиентите на хомеопатични продукти, защото те изначално се отнасят скептично към съвременната медицита.

Дневник

Дневник