В коментарите какво ще е определящо за предстоящата 2017г. често ще чувате отговори като "Тръмп", "популизмът", "гняв и разделение" и едва ли сред тях ще е думата "зелено".

Но ако се доверявате на преценката на Института за цветовете на компания Pantone, догодина много по-често ще виждаме зелено.

Според специалистите на "водещата в света компания по въпросите на цветовете" не става дума просто за зелено, а за зеленикаво. Те описват цвета на 2017г. така - жълто-зелен нюанс, който ни напомня на първите дни на пролетта.

"Знаем в какъв свят живеем - много напрегнат и много стресиран. Това е цветът на надеждата и връзката ни с природата", разказва Лийтрис Ейсман, изпълнителен директор на института. "Той ни говори за думи като възраждане, освежаване, съживяване, подновяване. Всяка пролет влизаме в нов цикъл на природата и кълновете излизат от земята. Това е потвърждение, че животът се завръща и тепърва ще процъфтява."

Pantone определят доминиращият цвят за следващата година като следят тенденции в модата, дизайна, автомобилите и различни потребителски стоки. Компанията не продава продукти, свързани с цветовия избор, нито дава лиценз на други да продлагат нещо "в Цвета на годината", което в определена степен означава, че няма и начин да се измери наистина ли прогнозата се е сбъднала.

Но бизнесът подхваща подобни съобщения и ги превръща в маркетингов трик за привличане на клиенти, което пък превръща Цвета на годината в "самосбъднало се пророчество", коментира "Ню Йорк таймс".

Ейсман обяснява, че контретно този цвят може да означава за хората много повече неща, защото в него има не само жълто и синьо, но и някакво излъчване за топлина и хладина едновременно. "Това е сложен брак между цветовете."

От института казват, че в 9-те месеца на селекция, разбира се, има силно субективни впечатления и повече интуиция, отколкото наука. Но неговите представители работят и със статистически данни от цял свят, които оформят определена тенденция.

В случая с новия цвят, например, те забелязали още в края на 2014г. появата на модните подиуми на растително зелено, после обърнали внимание, че технологичните компании започват да боядисват в зелено офиси и продукти, дори нов Mercedes-AMG GT Roadster се появи на автоизложение в тревисто зелено.

"Има една японска концепция за "къпане в гората", според която, ако си стресиран, едно от най-добрите неща, които можеш да направиш, е да се разходиш в гората. Ако не можете да го сторите, вкарайте зеленото в житейската си среда, облечето го, боядисайте си нещо вкъщи, сложете нещо свежо на бюрото си", съветва Ейсман.

Дневник