Освен че е евтино и екологично, придвижването с велосипед до работа всеки ден, има постоянен благотворен ефект върху здравето. Всъщност това е най-здравословният начин да отиде човек на работа, повече дори и от ходенето пеша, затова трябва да се поощрява от държавата и общините по всякакви начини, смятат авторите на нов мащабен анализ, публикуван в "Бритиш медикъл джърнъл" и цитиран от "Ройтерс".
Изследователите сравнили здравословното състояние на над 264 хиляди души на Острова и го съпоставили с методите, по които те стигат до работата си всеки ден. Данните са от един от най-големите медицински регистри във Великобритания, т. нар. Биобанка, където именно за изследователски цели и в помощ на здравните власти, се събират детайли за начина на живот, хранителните и двигателните навици, патологиите и честота на боледувания на над половин милион британци.
Средната възраст на анализираната многохилядна група е 53 години. Сред хората, най-здрави се оказали тези, които редовно ползват колело за придвижване. При тях рискът от онкологични заболявания бил с 45% по-нисък и рискът от сърдечно-съдови болести - с 46% по-нисък, отколкото при хората, които пътуват с кола или с градския транспорт до работа.
За изненада, при хората, които вървят пеша, са измерени по-ниски показатели за здраве. Според проучването те са с 27% по-малък риск от сърдечна болест и с 36% понижен риск от преждевременна смърт, но от редовното им ходенет няма видим ефект по отношение на канцерогенните болести.
Учените уточняват, че това са само наблюдения и в тях има пропуски, които не позволяват категорични заключения - например разстоянието, което хората изминават на крак или с колело, също и темпото, терена, градските условия и др.
Въпреки това са убедени, че драстичните процентни разлики в заболеваемостта от едни от най-тежките болести, са достатъчно основание властите да предприемат мерки за стимулирането на колоезденето. Например изграждането на повече велоалеи, системи за публични колела и привилегии за велосипедистите. От една страна, това ще подобри общественото здраве като даде възможност на повече хора да се движат активно, и от друга - ще намали трафика на моторни превозни средства, а с него отчасти и замърсяването на въздуха в градовете.
Дневник
Коментари
Добави коментар