Американската организация iSeeCars, занимаваща се с изследване на автомобилния пазар и продажба, посочи автомобилите, които се препродават най-често в рамките на първата година от експлоатацията им. Повече от половината от 11-те модела в този рейтинг са луксозни, като най-силно изпъква един конкретен производител: BMW.

Експертите са анализирали над 24 млн. продажби на нови автомобили (моделни години от 2015 до 2017) през 2015 и 2016 г. С помощта на VIN-номерата са били определени колите, които в период от четири месеца до година след покупката им (нов автомобил) попадат на вторичния пазар.

Експертите на iSeeCars са изключили онези автомобили, които навъртат значителен пробег през първата си година, както и такива, които имат изключително малък пробег. В списъка не попадат и модели, чиито общи продажби са под 50 000 бройки.

И така: най-често препродаваният автомобил е BMW Серия 3. На този модел се падат 8% от общото количество, които са били реализирани повторно в рамките на първата година от експлоатацията. В рейтинга попадат още три модела на BMW и два на Mercedes.

Баварските машини са съответно на първо място, второ място (Серия 5, 7,1%), шесто място (Х3, 3,9%) и седмо място (Серия 4, 3,9%). Mercedes-Benz C-Class е на трета позиция с 6,1%, а Е-Class е осми (3,9%).

Защо се получава този феномен? Авторите на проучването отбелязват, че дилърите на тези марки (става въпрос за луксозните BMW и Mercedes) често купуват нови автомобили, които служат за заместващ автомобил, докато колата на клиента се ремонтира в сервиза. В края на първата година експлоатация на тези заместващи автомобили, те биват обслужени и продадени в отлично състояние.

Но в проучването се отбелязва, че клиентите често препродават луксозните си автомобили и заради разочарование. По информация на iSeeCars, повечето от препродадените „тройки” са били в сравнително базово оборудване. Това идва да подскаже, че вероятно това е първият луксозен автомобил на собственика, които, бидейки в това базово оборудване не оставят у клиента нужното добро впечатление.

Другата интересна статистика от проучването на SeeCars касае остатъчната стойност при препродажба след една година. Най-малко от стойността си гуми Subaru WRX, а най-много Chrysler C200 (-29,9%). От познатите на европейския пазар модели, най-ниска остатъчна стойност има Mercedes C-Class (четвърта позиция), който губи 19,6% от цената си след една година. Проблемът на Mercedes е, че плътно зад него се нарежда E-Class със спад на стойността с 19,3%. Следва BMW Серия 5, чиято цена след 12 месеца употреба пада с 18,2%, а тази на BMW Серия 3 с 18%. Баварската Серия 4 губи 17,3%, а Х3 12,7%.

За сравнение: най-малката обезценка е 6,2% и тя е за споменатото Subaru WRX.

Дневник