142 минутрият "Квадратът" на шведския режисьор Рубен Йостлунд, заснет като копродукция между Швеция, Германия, Франция и Дания спечели юбилейната "Златна палма" на 70-тия международен кинофестивал в Кан (17-28 май). Филмът представлява тънка сатира на конформистките среди в съвременна Швейция, страна, която по принцип се слави с висока степен на толерантност към различните представители на охолното си общество.
Главният герой се казва Кристиян (в ролята датския актьор Клас Банг) и е разведен баща на две дъщери. Работи като куратор в моден музей за абстрактно изкуство, чиято публика е богата, блазирана и снобска. В трактовката на Йостлунд, който до тази година сега се е представял три пъти в Кан, но никога в официалния конкурс, има кражба на мобилен телефон и кредитни карти на оживено място и при отлична подготовка на извършителите.
Потърпевшият е самият Кристиян, който по съвет на един от своите колеги пуска заплашителни писма в пощенските кутии на обитателите на голям жилищен блок от "чувствителен" квартал. Така, той си навлича гнева и желанието за мъст на част от неговите обитатели.
"Всяка сцена на този филм ме развълнува до крайност", каза по време на пресконференцията на международното жури в Кан неговият председател Педро Алмодовар. Така прочутият испански режисьор предпочете саркастичен и интелигентен филм, който съвсем не се отнася любезно с хуманитарните ценности на демократичните общества, често изкривявани от добре прикривано лицемерие.
Първоначално "Квадратът" не фигурираше в основния списък на официалния конкурс и бе добавен в последната минути. По време на фестивала, сред шумотевицата на рекламата и светския шум, той мина като авторско произведение, което критиката много хареса, но не се смяташе като носител на най-високото отличие на Кан. Приемайки наградата Йостлунд даде воля на тоталната си изненада и показа изключителна емоция.
Напълно изненадан от наградата си за "най-добър актьор" остана и култовия американец Хоакин Рафаел Финикс, в ролята на бивш военен, тръгнал да търси следите на отвлечена малолетна дъщеря на важен сенатор в "Никога те си бил действително тук" на шотландката Лин Рамзи.
С безизразно лице героят на Финикс елиминира, всеки който се изпречи на пътя му и оставя реки от кръв. Филмът направи силно впечатление заради изключителния си монтаж и невероятното чувство за сарказъм, които го превръщат в не само в добър, но и в уникален трилър.
Съвсем очаквано и напълно справедливо наградата за "най-добра актриса отиде при Даян Крюгер, което играе млада германка, женена за турчин в съвременна Германия и го загубва, заедно с малкия си син след кървав атентат. Всички следи водят до немските неонацисти.
Филмът на Фатих Акин "От нищото", в който германските убийци работят в пълен синхрон с гръцки такива представлява безмилостна дисекция на немската правосъдна система, която не успява да обвини истинските убийци, независимо от очевидните доказателства срещу тях. В своята първа роля на немски език Крюгер изнася целия филм на гърба си, играе безкомпромисно и "без грим".
Напълно заслужено София Копола получи наградата за "най-добър режисьор" за стилния си исторически филм "Измамените", в който великолепната Никол Кидман изпълнява ролята на директорка на девичи пансион от 1864.
Емоционалната драма от края на 80-те и началото на 90-те години, когато десетки хиляди млади хора са били заразени от СПИН се класира на второ място в йерархията на тазгодишните награди на Кан и получи "Гран при".
Режисьорът Робен Кампийо не остана особено доволен, за разлика от Андрей Звягинцев, възнагреден с "наградата на журито". Талантливият руснак и този път се размина с "Палмата", но не показа и нотка на недоволство от този факт.
Журито на Алмодовар изненада с наградата за "най-добър сценарий", която обаче раздели на две: едната отиде при гръцките съсценаристи Йоргос Лантимос и Ефтимис Филипу за абсурдисткия им "Убийството на свещената сърна" и при Лин Рамзи за "Никога не си бил действително тук".
А прекрасната Никол Кидман, която тази година участва в четири филма в Кан стана носител на специално учредената от журито награда по повод на величествената 70-годишнина на фестивала. Въпреки физическото си отсъствие от официалната церемония Кидман беше тази, която остави най-неизлечим спомен от участието си на фестивала, където се представи с цели четири заглавия.
Dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар