В сложни времена, казват, се доказват можещите, професионалистите с въображение. И противно на баналните съвети бизнесът да притихне, да поеме въздух и да изчака, намират се хора, които точно тогава решават да задействат нови проекти.  Като „Дебати”.

Новата медия debati.bg на амбициозен екип журналисти, която бе представена днес официално пред публика в Народния театър „Иван Вазов”, под ръководството на издателя, писателя, преводача и журналист Емил Стоянов, основател на първата българска новинарската телевизия „Европа“ и бивш евродепутат, за първи път у нас предлага ТВ и вестник в едно. Звучи познато, но не е така. Още повече, когато човек отвори сайта им, който е вече в мрежата. В началната част медията има екран, който напомня телевизор, с всички елементи на новинарска телевизия – лого, информационна плочка, скролове, както и шапки и кашове, пояснява Стоянов в секцията „За нас”.

На този екран потребителите могат във всеки момент от денонощието да стартират актуална новинарска телевизионна емисия с времетраене 12-14 минути. В тази емисия чрез видео и звук, ще бъдат представени най-значимите събития и изявления на лидери в различните областите на обществения живот в България и по света. След първата, телевизионна част, следва втора част, която може условно да бъде наречена вестникарска, защото е съставена от написани новини, коментари, анализи и интервюта, придружени от богат снимков материал. С други думи, ще разчита на информация плюс обществен дебат. Вестникарската част завършва с информационни форми за времето, валутите, както и любопитни събития.

„Имало е, има винаги и ще има на нашия пазар възможности за нови медийни продукти”, заяви пред БГНЕС Емил Стоянов, който миналата година продаде акциите си в ТВ „Европа”, която създаде преди 15 г. Взел е решение и е реализирал новата медия, която е проектирана в по-малък формат- като хора, като технически възможности, но с по-голям отглас сред просветената интелигенция и деловия свят.

Според него аналог като „Дебати” няма, но елементи от нея има в големите и сериозни западни медии. „Амбицията ми е да дадем на нашата интелигенция наистина европейски медиен продукт, на европейско ниво и като анализ, и като информация и като начин на поднасяне”, поясни Емил Стоянов. И продължи: „Защото, за мое огромно съжаление, медиите у нас, преследвайки една по-широка аудитория, свалиха нивото на своите ТВ и вестникарски послания. Иска ми се да променим това”.

Във встъпителните си думи пред широк кръг политици, политолози, коментатори, представители на интелигенцията и културния елит, директорът на новата медия Микаела Въжарова заяви, че във времето на дигиталния свят „Дебати” цели да създаде платформа за споделени ценности и чиста журналистика, встрани от масовата представа за четвъртата власт.

Сред гостите, уважили промоцирането на новия медиен проект, бяха Росен Плевнелиев, бившият премиер Филип Димитров, медийният експерт Георги Лозанов, анализаторът Михаил Неделчев, колеги и приятели на екипа. „Вярвам в успеха на „Дебати”, тъй като познавам хората, които стоят зад проекта”, сподели пред нас литературният историк, критик и теоретик, културологът, есеист и публицист, общественикът и политикът Михаил Неделчев.

Той е убеден, че българските дебати не се водят както трябва и е твърде важно да се акцентира на тях. Неделчев е на мнение, че дебатите в България най-често не завършват и решение, т.е. увисват във въздуха и стоят незавършени. „Наблюдаваме един наивен консенсус, но такъв няма, това е сбъркано словосъчетание. Затова вярвам, че той трябва да е рационален, емоционален, плод на дълги размишления, оценки и различни гледни точки”, каза той. Михаил Неделчев сподели прогнозата си, че към „Дебати” ще се присъединят много хора, защото има глад за нова информация и за откровени, принципни мнения.

БГНЕС