Европейската комисия налага на Google рекордната глоба от 2.42 млрд. евро за злоупотреба с доминиращо положение на пазара. Компанията има 90 дни да плати сумата или ще се изправи пред глоби в размер на 5% от средния дневен приход на фирмата майка Alphabet.
Така завършва седемгодишното разследване на Брюксел по въпроса дали търсачката е извършила нарушение на европейските правила, като е качвала по-високо в резултатите си линкове към собствената си пазарна услуга Google Shopping. Това е поредната тежка мярка, която еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер налага на глобална фирма.
90% от приходите на търсачката идват от реклама, защото потребителите плащат за услугата със собствените си данни. През 2004 г. Google навлезе в европейския пазар за сравняване на услуги с продукт, наречен Froogle, а по-късно преименуван на Google Product Search и в крайна сметка на Google Shopping. Той позволява на потребителите да сравняват продукти и цените им онлайн и да намират продавачи на всякакви стоки и услуги онлайн.
Вътрешен документ на компанията от 2006 г. показва, че Froogle се е справяла по-зле от конкурентите си. Но подобни услуги разчитат на трафик и компанията е заложила на трафика от търсачката, за да увеличи този към пазарната си услуга, като систематично е започнала да излага резултатите от нея на видни места и да изтласква тези от конкурентните услуги.
Изследванията показват, че поставените на първите места резултати получават и най-много кликове – първите 10 резултата на страница 1 от търсенето събират около 95% от всички кликове на потребителите, като първият събира около 35%. В същото време търсачката на Google е най-използваната (над 90%) в цялата Европейска икономическа зона от 2008 г. насам освен в Чехия, където заема първото място от 2011 г.
"Google изобрети много иновативни продукти и услуги, които промениха живота ни. Това е хубаво. Но стратегията ѝ за сравнението на пазарни услуги не се ограничава с това да привлича клиенти просто защото продуктът ѝ е по-добър от този на съперниците. Google злоупотребява с пазарната си доминация като търсачка, като промотира собствените си пазарни услуги в резултатите и праща по-ниско тези на конкурентите си. Дейността на Google е незаконна според антитръстовите правила на ЕС. Тя отнема на останалите компании възможността да се конкурират въз основа на качеството и да правят иновации. И най-важното - отнема на европейските потребителите честния избор между услугите", каза Вестагер.
Дневник
Коментари
Добави коментар