Най-успешният отбор в историята на Формула 1 "Ферари" продължи договора си с дълогодишния си партньор "Филип Морис". Тютюневият гигант спонсорира Скудерията в продължение на десетилетия чрез най-известната си марка цигари "Марлборо".

Официално рекламата на тютюневи изделия във Формула 1 е забранена от 2011 г. насам, но това не пречи на "Ферари" да получава между 100 и 160 млн. на сезон от "Филип Морис". Официално в договора между двете страни фирмата фигурира като партньор.

Настоящото споразумение изтичаше в края на годината, но "Ферари" ще продължи да има бяло по болидите си именно заради "Марлборо" в продължение на още няколко години. Официални параметри не се съобщават, като единствено се потвърждава за нов няколкогодишен договор.

Според неофициални данни Скудерията ще продължи да получава по 100 млн. на година поне до края на сезон 2020.

Топли връзки

"Марлборо" е не само основен спонсор на "Ферари" в последните няколко години, но и партньор, който има огромно влияние в Скудерията. Макар че в последните сезони сумата, която тютюневият гигант налива в тима от Маранело, намаля от 160 до "само" 100 млн. на сезон, той остава един от влиятелните фактори освен шефовете на "Фиат Крайслер", които са основен акционер в тима.

Настоящият директор на отбора на "Ферари" във Формула 1 Маурицио Аривабене пристигна в Скудерията през 2014 г., заменяйки Марко Матиачи, като се счита, че той е назначение именно на "Филип Морис".

Роденият в Бреша Аривабене е бивш дългогодишен служител на тютюневия гигант. Той започва работа във "Филип Морис" през 1997 г., издигайки се до вицепрезидент в Департамента по комуникации и реклама. Именно той уговаря солидния договор между "Ферари" и "Марлборо" след забраната за реклама на цигарени продукти.

Аривабене е много близък и със собствениците от "Фиат", като е независим член на борда на директорите на "Ювентус" от 2012 г. насам.

Дългогодишно партньорство

Отношенията между "Ферари" и "Марлборо" датират вече 40 години, като историята на компанията във Формула 1 е много дълга.

Първоначално "Марлборо" влиза в спорта като спонсор на екипа на BRM през 1972 г., а през следващите две години е партньор на "Франк Уилямс рейсинг", регистрирайки отбора му като "Исо-Марлборо".

От 1974 г. започва едно от най-успешните партньорства във Формула 1 с "Макларън", продължило точно 23 години. В този период английският отбор печели титлата при пилотите девет пъти.

Паралелно "Марлборо" работи и с "Ферари" от 1973 г., но поставя логото си само на каските и гащеризоните на пилотите. През 1984 г. компанията става официален спонсор на отбора, след като Енцо Ферари разрешава на червените болиди да се появяват лога на спонсори.

От 1997 г. тютюневият гигант става основен спонсор на тима от Маранело, а името на отбора се променя на "Скудерия Ферари Марлборо".

1 млрд. долара въпреки забраната за реклама

През 2005 г. двете страни удължиха своето партньорство с още седем сезона. Това се случи в период, когато рекламата на тютюневи продукти стана напълно забранена в Европейския съюз.

"Ферари" нямаше право да рекламира "Марлборо" на пистите в Европа, с изключение на Монако (в княжеството това е позволено – бел. ред.). Където рекламата беше забранена, на болидите имаше просто огромен бял трапец, символизиращ логото на компанията.

Впоследствие площта беше заета от огромен баркод на "Марлборо". От ръководството на спорта забраниха това официално през 2011 г.

Според официалните данни между 2005 и 2011 г. обаче "Ферари" е получил над 1 млрд. долара въпреки забраната да рекламира цигари в Европейския съюз.