Изборът на градовете домакини на следващите две летни олимпиади стана въпрос на формалност, откакто Лос Анджелис поиска да приеме най-големия спортен форум през 2028 г. и по този начин отстъпи 2024 г. на Париж.

Днес изборът ще бъде официализиран по време на 131-ия конгрес на Международният олимпийски комитет (МОК) в Лима. За пръв път в историята едновременно ще бъдат обявени домакините на две олимпиади.

Париж и Лос Анджелис останаха единствените кандидати за игрите през 2024 г., след като Рим, Хамбург, Бостън и Будапеща се оттеглиха от наддаването. Огромните инвестиции и рискът, че тези средства няма да се възвърнат, накараха градовете и правителствата да преосмислят стойността на провеждането на спортни форуми от подобен ранг.

Съгласието на Лос Анджелис да приеме игрите през 2028 г. свали огромен товар от плещите на МОК и внесе известна стабилност при провеждането на най-големия форум. Това със сигурност няма да реши всички проблеми, свързани с малкия брой желаещи да бъдат домакини, но поне ще даде достатъчно време на олимпийския комитет да преосмисли процедурите по кандидатстване и избиране.

Париж 2024

Бюджетът на олимпийските игри в Париж ще е 6.6 млрд. евро, съобщи AFP. Френската столица планира да инвестира значително по-малко средства, отколкото предишните домакини на най-големия спортен форум.

От игрите в Сидни през 2000 г. се получи серия, в която всеки следващ домакин увеличаваше разходите за организация. Бюджетът на Пекин 2008 достигна 32 млрд. евро, а за зимните игри в Сочи през 2014 г. бяха похарчени колосални 51 млрд. долара.

Две години по-късно Бразилия инвестира доста по-малка сума - 13.2 млрд. долара, но остави зад себе си множество "бели слонове". Същото се случи с мултимилионните обекти в Атина и Пекин.


Според анализаторите основният риск пред Париж е тъкмо запазването на свития бюджет, който е обявен пред експертите от МОК. Това често се оказва проблем, защото кандидатите се борят с много други градове и опитват да впечатлят комисията на МОК с по-нисък бюджет, като са склонни да подценяват някои разходи. Подобно нещо се случи и с Лондон, който обяви много ниски разходи за сигурност, а след това трябваше да търси допълнително финансиране.

Париж не трябваше да се бори ожесточено с другите градове, тъй като три от тях се отказаха на по-ранен етап, а Лос Анджелис сключи сделка с МОК. Въпреки това пред френската столица има някои скрити рискове. "Има опасност част от разходите за сигурност и за временната инфраструктура да бъдат подценени. Възможно е обаче това да се компенсира със свиване на средствата в други области", се казва в доклада на Комисията за оценяване на МОК от началото на юли.

"Изключително трудно е Париж да слезе под бюджетите, които имаха Атина 2004 и Лондон 2012. Мисля, че тогава и двата града се вместиха в рамките на около 11 млрд. евро", обяснява Жан-Паскал Гайон от университета в Льо Ман. Той подкрепя тезата, че изведнъж разходите могат да скочат драстично.


На противоположното мнение е съпредседателят на организационния комитет около кандидатурата на Париж Бернар Лапасе. Той смята, че бюджетът е надежден, а освен това се позовава на информация от МОК, че няма да има изненади около разходите в последния момент. "Можем да кажем, че 95% (93% са според МОК) от съоръженията за игрите са готови или вече съществуват, така че няма да има изненади", твърди Лапасе.

В подкрепа на Париж се изказа и президентът на Франция Еманюел Макрон. Според него ограниченият бюджет не е без значение за целия проект. Париж има налични 3.371 млрд. евро, а остатъкът до обявените 6.6 млрд. трябва да се покрие от МОК, спонсорски договори, както и от продажба на билети.

Според МОК предимството на Париж е в изградената инфраструктура. До началото на игрите остава да бъдат построени само три комплекса - олимпийското село, което ще струва най-много (1.3 млрд. евро), медийният център и плувният комплекс.
Лос Анджелис 2028


Американският град има много плюсове по отношение на инфраструктурата и икономическата стабилност. Въпросът е обаче доколко двойният избор на домакин на олимпийски игри е добър план за бъдещето.

Заради вече съществуващите спортни съоръжения Лос Анджелис е значително по-подготвен да бъде домакин на игрите от много други градове. Подобно дългосрочно планиране - до 2028 г., обаче крие своите сериозни рискове. Кандидатурата на града е частно финансирана и е по-способна да се справи при големи политически промени, но е податлива на колебания в глобалната икономика.

Основната движеща сила при лобирането на Лос Анджелис за домакин на игрите е кметът Ерик Гарсети. Той отдавна ще е освободил поста, когато олимпийският огън бъде запален, а днешната силна икономика на града може да бъде заменена от дефицит и висока безработица през 2028 г.


Ирите в Рио 2016 бяха пример за това колко бързо вълнението от провеждането им може да се превърне в отчаяние. Когато Бразилия беше избрана за домакин през 2009 г., страната се носеше на вълната на икономически растеж. Това обаче бързо се промени и в резултат на политически сътресения се стигна до съкращаване на бюджета, забавяне на ремонтните дейности до последния момент и куп неуредици по време на самите игри.

"Несигурностите, които могат да възникнат за десетилетие, са неограничени. Лос Анджелис поема по-голям финансов риск, отколкото биха предпочели, ако получат игрите през 2024 г. Възможно е да има рецесия или две от този момент до 2028 г.", заяви Зев Ярославки, който е бил общински съветник в Ел Ей през 1984 г., когато градът за втори път беше домакин на олимпийски игри.

Лос Анджелис ще трябва да изчака провеждането на пет олимпийски игри - две летни и три зимни, преди да получи своя шанс за изява. Запазването на ентусиазма и инерцията от него ще бъде още едно от предизвикателствата пред организаторите.

Дневник