Социалната мрежа Facebook е отбелязала огромен ръст на финансовите си резултати през третото тримесечие въпреки проблемите, които има в последно време поради руската намеса в президентските избори в САЩ. Печалбата е скочила със 79% до 4.71 млрд. долара на годишна база, докато приходите са нараснали с 47% до 10.3 млрд. долара. По-голямата част от постъпленията продължават да бъдат от мобилни реклами, където Facebook и Google са на практика монополисти на пазара.

Резултатите на Facebook бяха обявени в минорно настроение, въпреки че разбиха всички очаквания на анализаторите. Причината е, че само часове преди това представители на компанията бяха в столицата Вашингтон, където отговаряха пред сенатски комисии за намесата на Русия в изборите в САЩ през 2016 г. чрез социалните мрежи. Освен на Facebook въпроси бяха задавани към представители на Google и Twitter.

Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг заклейми опитите на Русия да влияе на резултатите от изборите през миналата година. Той също така обеща, че ще направи всичко възможно, за да увеличи контрола върху това кой може да пуска реклами във Facebook и най-вече на каква тематика. По негови думи компанията ще наеме още над 10 хил. души, които да проверяват какво се пуска в мрежата. Според него в бъдеще това ще се отрази на печалбата на компанията.

Скандалите не могат да свалят Facebook

"Това, което се случи, е грешно и ние няма да стоим безучастни", коментира Зукърбърг пред анализатори. Самите анализатори и инвеститори обаче, изглежда, нямат нужда от неговото успокоение. Акциите на компанията достигнаха до абсолютен рекорд след излизането на резултатите – 182.9 долара за акция и пазарна капитализация от 530 млрд. долара. От началото на годината книжата са поскъпнали с почти 60%. "Въпреки че Facebook получава нежелано внимание заради руския скандал, той не отнема по никакъв начин силата на социалната мрежа като платформа за реклами", коментира Дебра Уилямсън от eMarketer. Иван Файнщайн от Tigress Financial Partners добави, че "не вижда как скандалът ще промени нещо дори в бъдеще".

Facebook отговаря пред три отделни комитета относно изборите през миналия ноември. Самият Зукърбърг не беше част от изслушванията във вторник. По данни на Facebook от последните два месеца хора от Русия са закупили поне 3 хил. реклами с политическа насоченост към САЩ. Освен тях са публикувани и над 80 хил. поста, които са достигнали до около 126 млн. потребители от САЩ. От Русия отричат това да е държавна политика.

Общо приходите от реклама са се вдигнали с 49% до 10.14 млрд. долара, 88% от които са за мобилни реклами. Очакванията на анализаторите бяха за приходи в сектора от 9.71 млрд. долара, сочат данните на FactSet. През изминалото тримесечие Facebook даде за пръв път възможност на потребителите си да пускат реклами във видеа извън новинарския поток. Според оперативния директор Шерил Сандбърг за момента експериментът е успешен.

Oт Facebook все още не дават детайли как се справя платформата Watch, която беше пусната преди два месеца. "Много е рано, за да даваме статистика за представянето", отговори кратко на въпросите на анализаторите финансовият директор Дейв Уенър.

Самотната мрежа на хълма

Средно 2.07 млрд. души са използвали месечно услугите на Facebook през последното тримесечие. Скокът в приходите спрямо миналата година е 3.3 млрд. долара, което е повече, отколкото общите приходи на Twitter и Snapchat за цялата година. Консенсусът сред експертите е, че в каквито и скандали да се замеси Facebook, социалната мрежа за момента няма сериозна конкуренция.

Капитал