"Манчестър юнайтед" е клубът с най-големи приходи от дейности, които не са свързани с телевизионното излъчване за сезон 2015-2016. "Червените дяволи" отчитат 500.7 милиона евро от реклама и други дейности, показва проучване на KPMG.

Според анализа генерираните приходи, които не влизат в графата телевизионни права, оказват по-голям положителен ефект върху дългосрочния бизнес план на футболните клубове. В повечето случаи парите от договорите за телевизионното излъчване са поравно разпределени и отборите нямат контрол над тях.

Втори в класацията е германският шампион "Байерн" (Мюнхен) с 444.4 милиона евро приходи от "други дейности". Първата петица допълват "Барселона" (417 млн. евро), ПСЖ (397.8 млн.) и "Реал" (Мадрид) (369.7 млн.).

Половината от представителите в топ 10 в класацията са от Висшата лига. Шести е "Манчестър сити" (308.8 млн.), следван от "Арсенал" (276.2 млн.), "Челси" (256 млн.), "Ливърпул" (238 млн.). "Борусия" (Дортмунд) (202.2 млн.) затваря челната десетка, като германският клуб е последният, който минава границата от 200 милиона евро.

В анализа е направено сравнение с подреждането на първите 32 отбора по приходи от дейности извън телевизионните права спрямо мястото им по оперативна печалба през сезон 2015-2016. Клубовете в Бундеслигата показват най-голямо подобрение заради силата на рекламния пазар в Германия.

Друг основен показател в анализа на KPMG е процентът на приходите от дейности извън телевизионните права спрямо общите приходи за сезона. Той показва до колко футболните клубове имат пряк контрол върху средствата, с които разполагат.

Клубовете от Бундеслигата имат най-високия процент в сравнение с другите отбори от петте най-добри първенства в Европа. Първи е "Брайтън" със 77%, като те се дължат на факта, че тимът игра в Чемпиъншип през сезон 2015-2016, където парите от телевизионни права са далеч по-малко от Висшата лига и представляват по-малък дял от общата сума.

Втори и трети са ПСЖ и "Байерн" със 75%. Едва 20 клуба от топ 5 на първенствата в Европа имат по-голям дял от 50%, 41 са под 40%, а 12 от тях имат по-малко от 25%. В дъното по този показател е "Борнемут" с 14%, а с по 15% са испанските "Ейбар" и "Хетафе".

Дневник