Световният шампион във Формула 1 Люис Хамилтън е избегнал плащането милиони паундове данък за пътувания със своя частен самолет, разкрива "Досиета от Рая". Стойността не се съобщава, като тече разследване, но според документите чрез сложна схема 32-годишният пилот е успял да си възстанови платените 3.3 млн. паунда ДДС, които са платени след покупката. Летателния апарат Challenger 605 на канадската компания "Бомбардие" е купен от пилота за 16.5 млн. паунда.

Разследването беше излъчено в предаването Panorama по BBC One.

Самолетът е внесен на остров Ман, а според законите всеки летателен апарат, закупен извън Европейския съюз, подлежи на 20% ДДС, за да може да се движи свободно из континента. 

Съгласно законодателството на Великобритания и Европейския съюз Хамилтън би имал право на данъчна отстъпка, ако самолетът се използва само за бизнес цели. Документацията обаче показва, че една трета от пътуванията на пилота са от частен характер.

Световният шампион купи самолета си през 2013 г. и от тогава лети с него из целия свят за състезанията от календара на Формула 1, както и за промоционални събития на отбора си "Мерцедес" и всичките си спонсори.

Адвокатите на Хамилтън са обяснили пред разследващите, че няма нищо незаконно и твърдят, че той не е извършил нищо нередно. "Като световен спортист, който плаща данък в голям брой страни, Люис разчита на екип от професионални съветници, които движат неговите дела. Тези съветници увериха Люис, че всичко е наред и въпросът е в ръцете на адвокатите му", съобщи говорителят на пилота.

Плаща ли данъци Хамилтън

От години Хамилтън, подобно на много други пилоти от Формула 1, живее в Монако. Освен това британецът има имот и в Швейцария, така че избягва да плаща данъци в Обединеното кралство, които са доста по-високи.

Според списъка на "Сънди таймс" за най-богатите хора във Великобритания пилотът е №1 сред всички спортисти. Той е заработил 25 млн. паунда за последната година, а според изданието състоянието му възлиза на 131 млн. паунда.

Съвсем скоро се очаква той да подпише нов договор с "Мерцедес", който да влезе в сила веднага и да е до края на 2020 г. Вероятно Хамилтън ще получава по 40 млн. паунда на сезон, което ще е рекорд за Формула 1.

Британецът е рекламно лице на "Л'Ореал", "Пума", Bose и енергийната напитка Monster Energy, от които получава близо 8 млн. годишно.

"Състезавам се в 19 различни страни и печеля парите си на 20 места по света, така че плащам данъци там. Освен това давам своето и за моята родина, като имам екип от близо 1000 души, които получават заплати, а аз плащам данъци за това. Така че не виждам проблем къде живея", каза преди време Хамилтън.

Професорът по данъчно право от Университета в Лийдс Рита де ла Фериа обясни, че може да се докаже, че Хамилтън нарушава законите.

"Ако използваш частен самолет за лични цели, прикривайки ги като бизнес пътувания, то това е схема за избягване на плащане на данъци", съобщи тя.

Разследващите имат доказателства за много пътувания на звездата, след като той публикува доста снимки и в профилите си в социалните мрежи. Хамилтън често пътува до екзотични места по света, а сред най-верните му спътници са двата му английски булдога – Роско и Коко.

Клиент или собственик

Според разследването на "Досиета от Рая" Хамилтън купува самолета за 16.5 млн. паунда чрез своя фирма на Британските Вирджински острови и веднага след това го отдава на лизинг на друга компания на остров Ман.

Поредица от прехвърляния предоставя на Хамилтън възможност да възстанови платените 3.3 млн. паунда ДДС върху бизнес сделката.

Освен това след множеството трансформации самолетът "Бомбардие" се отдава на лизинг на фирмата BRV Limited със собственик Люис Хамилтън, както и на пилота като частно лице.

В документите Хамилтън е вписан като "краен клиент" на самолета. Според разследващите обаче нещо липсва. В един имейл, изпратен преди окончателното подписване на чартърните споразумения и вноса на остров Ман, съветникът на пилота пише: "Бих искал да изпратя имейл на Люис тази вечер и да се опитам да се свържа по телефона с него, за да разговаряме."

Други документите показват, че почасовата ставка на лизинговия план е била променена от 2000 паунда на 5500 за един ден, като по този начин компанията на остров Ман реализира печалба благодарение на търговски лизинг.

Става ясно, че според договора самолетът се отдава за 80 часа месечно на Хамилтън и 160 на компанията BRV. Според разследващите така се опитва да се прикрие кое пътуване е от частен характер и кое по работа.

Освен това според законодателството на Великобритания само две трети от платения ДДС може бъде възстановен, ако изобщо в случая с пилота може да се докаже, че той претендира правомерно за подобна транзакция.

Дневник