Емблематичните пластмасови тухлички на "Лего" навършват 60 години през 2018 година. Датската компания обаче вече няма защита на патента си, а имитатори отдавна се опитват да настигнат и надминат успеха й. Същевременно истинската конкуренция всъщност се разгаря другаде, отбелязва компанията.

Повече от половин век цветните пластмасови тухлички на "Лего" се използват за създаването на сгради, коли, самолети и цели въображаеми светове в детските стаи по целия свят. Появяват се пирати, принцеси и космически кораби наред с цели поредици конструктори, посветени на блокбастъри като "Междузвездни войни", "Карибски пирати" и "Хари Потър".

Същевременно конкурентни фирми пуснаха "клонинг" продукти, които много приличат на оригиналните, а датската семейна компания трябва да се съревновава и с онлайн игрите. Счетоводните документи на "Лего" вече не показват предишната добра форма.

Всичко започна преди около 60 години на 28 януари 1958 година. Някогашният управляващ директор на "Лего" Годфред Кирк Кристиансен внася патент за малко пластмасово кубче с два реда с по четири пъпчици отгоре и три тръбички отвътре и така се ражда емблематичната тухличка "Лего". Скритите тръбички са тайната, която държи частите заедно и по-стабилно от другите конструктори. Техническият патент изтече след 20 години.

В наши дни всяка компания може да копира тухличките на "Лего" и доста го правят. "Слубан", компанията чиято европейска централа се намира в Холандия, но произвежда конструкторите си в Китай, прави продукти, които могат да се свързват с тухличките на "Лего", но са доста по-евтини.

Подобни стратегии имат и други фирми като "Лепин" и "Леле". Те дори предлагат разработените вече теми от "Лего". Разликата е, че те не се отказват от войници и танкове, които са табу за датчаните поради етични съображения.


"Лего" не може да направи нищо срещу копията, каза датският адвокат, специалист по патентите, Торбьорн Сванстрьом. "Тухличката изглежда по начина, по който изглежда, тъй като има функция," допълни той.

От години "Лего" съди имитаторите си, често напразно, а Сванстрьом казва, че тухличките на "Лего" вече не могат да бъдат защитени. "Всички ние знаем: никой от нас не харесва конкуренцията. Чудесно е да имаш монопол", допълва Сванстрьом.

Имитациите навлизат на основните пазари на "Лего". Първо конкурентните продукти се продаваха само в Азия, след това в Гърция и Турция. "Сега идват в Северна Европа", каза Сванстрьом. Дори в родината на "Лего" Дания голяма търговска верига за играчки неотдавна предложи "клонинги" на "Лего" малко преди Коледа.

В Германия "Лего" продължава да бъде безспорен пазарен лидер. Според германската асоциация за търговия на играчки (BVS) датската компания е производителят с най-голям оборот на германския пазар на играчки - доста по-напред от Ravensburger, Playmobil и Simba.


В германската статистика все още не са се появили копията на "Лего", казва шефът на асоциацията Вили Фишел. Според асоциацията обаче оборотът на "Лего" в Германия е спаднал с 2% за периода януари - октомври.

Това е част от една по-широка тенденция за "Лего". През първата половина на 2017 година продажбите и печалбата намаляха с 3 до 5% спрямо същия период предходната година. Дори 2016 година бе пълна с предизвикателства, особено на важните пазари Европа и САЩ, където продажбите намаляват.

Неотдавна "Лего" обяви, че ще съкрати 1400 служители по света, което е около 8% от персонала на компанията. Въпреки заплахата от нарастваща конкуренция датската компания, както изглежда, се опитва да остане спокойна.

"Честната конкуренция е в наш интерес," каза говорителят на компанията Роар Рюде Трангбек. "Лего" видя как се променя пазарът на играчките и сега инвестира в онлайн платформа, където децата могат да свалят проекти за строителство и да споделят снимки на техните модели. Смисълът е да се придаде на продукта "дигитален пласт".

Искаме да сме част от всичко, с което децата прекарват време, казва Трангбек. "Всичко е съсредоточено върху тухличката на "Лего"", допълва той. /БТА

Дневник