Китайците и руснаците подкрепиха през 2017 г. съживяването на туризма в Близкия изток след една мрачна за сектора 2016 г. В същото време посетителите от Европа продължават да се въздържат от пътувания и да се опасяват от липсата на сигурност и политическата нестабилност в района.

Според равносметката на Световната организация по туризма (СТО), Близкият изток е привлякъл 58млн. чуждестранни посетители през 2017 г., което е с 4.8 % повече, отколкото през предходната. През 2016 г. туризмът в района отчете спад от 2.4% заради джихадистките атентати в Тунис, Египет и Турция, извършени срещу туристически обекти.

"С времето хората забравят и се връщат отново", констатира по време на международното туристическо изложение Fitur в Мадрид и тунезиецът Джалел Гасми, който ръководи туроператора Granada Travel Services.
Страните от Близкия изток вече си поставят амбициозни цели, като разчитат на три основни стожера, за да си осигурят клиентела: Русия, Китай и посетителите от съседните страни.

Макар че в случая с китайските туристи не бива да се почива върху стари лаври, предупреждава Маркъс Ли, главен изпълнителен директор на Welcome China, чиято компания-майка ICIF обединява 11 000 дружества от сектора. Когато китайците избират дестинация, те са много внимателни за сигурността. "Това е първото нещо, за което те питат", а същото важи и за изискванията за визи, допълва Ли. Китайците се тревожат и за връзките на полетите, които са недостатъчни при пътуванията из страните от Близкия изток.

Тяхното поведение обаче се променя с нарастването на пътуванията им и на покупателната им способност. "Преди 20 години, например, когато китайци посещаваха Европа, те искаха да видят 10 страни за 10 дни, а сега нещата вече не стоят така и ние се концентрираме върху една страна за 10 дни", казва Ли.

Арабският пазар в Египет

Случаят с Египет, чийто президент от 2014 година е военният Абдел Фатах ас Сиси, е показателен за промяната на профила на посетителите. През 2010 година, преди революцията, която свали от власт бившия държавен глава Хосни Мубарак, "европейският пазар, включително и Русия, представляваше близо 80%. Сега той е 52%", каза на изложението в Мадрид Fitur директорът на Египетския комитет по туризма Хешам ед Демейри. "Индия и Китай (осигуряваха) 5% през 2010-а, а сега над 12% от туристите. И пазарът (на арабските страни) нарасна от 15% на 30%", казва той.

А когато става дума за Турция на Реджеп Тайип Ердоган, то тази страна очаква да остави окончателно зад гърба си последиците от атентатите и политическите размирици, породени от неуспешния опит за преврат от юли 2016 година и чистките, които го последваха.

Броят на посетителите, който намаля с една трета през 2016-а, скочи с 33% миналата година. А за 2018 година страната очаква да привлече 40 милиона посетители.

Анкара разчита на туристите от Русия, след като през 2017 година руснаците бяха най-многобройна група в Турция, но и на посетителите от Грузия, България, Иран и Украйна. "Само че профилът на тези последните е на туристи, които не оставят много пари, поне не толкова, колкото един европеец или американец,", казва пред АФП Ахмет Окай, който ръководи туроператора Gusto Turismo, също присъстващ на Fitur.

Бариш Юзар, заместник-директор по продажбите на хотелиерската верига Titanic Hotels, коментира, че неговият основен пазар - американската и европейската клиентела, е намаляла от 25% на 30% през 2017 година. Посетителите от Близкия изток са се увеличили с толкова, което е позволило бизнесът да остане стабилен.

Туроператорите от Тунис също са единодушни, че руснаците и китайците, а в по-малка степен и французите, отново масово се завръщат в страната, която отчита увеличение на посетителите с 23% за миналата година. Не и испанците: "Целта за 2018-а е да си върнем целия класически пазар или с други думи Франция, Италия, Испания и Великобритания", казва Джалел Гасми, шеф на Granada Travel Services.

БТА/Дневник