За няколко дни през ноември 2017 г. "Бараката в Дълуич" - скромно изглеждащо заведение в Южен Лондон, бе ресторант номер 1 в британската столица според туристическия сайт "Трип адвайзър" (TripAdvisor). Единственият проблем с "Бараката"? Тя не съществува.
Експериментът от края на миналата година е на журналиста на "Вайс" (Vice) Уба Бътлър, но доби нова популярност чрез видеоклип на медията от тези дни. Той документира 7-месечния процес по изкачването на "Бараката" в класацията на сайта, благодарение на фалшиви ревюта, апетитни публикации в социалните мрежи и страстта на лондончани към малки модни ресторанти.
Журналистът твърди, че идеята му се корени във времето, в което пишел фалшиви отзиви за действителни заведения срещу 10 лири на парче. И решил да тества дали може да си измисли цял ресторант.
"Бараката" е ни повече, ни по-малко от задния му двор в Дълуич, а единственото, необходимо за регистрацията й в Trip Advisor било телефон и уебсайт. А за популярността й - интересна концепция, като например че ресторантът му не сервира храна, а "настроения", ястия, означени в менюто с имена като "Любов", "Комфорт" и "Емпатия". Снимките за социалните мрежи пък са направени изключително с домашни потреби - като шоколадови суфлета от кухненски гъби, заляти с кафява блажна боя и доукрасени с пяна за бръснене.
За няколко месеца "Бараката" се изкачва от 18149 -ия ресторант в Лондон до заветното първо място. Основно в случая е и че ресторантът "работи" само с предварителни резервации по телефона - затова Бътлър отказва маси на стотици, даже хиляди хора. За да сложи подобаваща точка на експеримента си, журналистът отваря ресторанта само за една вечер, в която сервира полуфабрикати, украсени с цветя.
Гостите му - уведомени, че това е безплатно събитие, което ще бъде заснето за филм - са изключително доволни от преживяното, се вижда във видеото. Някои от тях веднага ползват случая, за да резервират отново.
"Бараката" изчезва от TripAdvisor, след като Бътлър търси коментар от компанията за предстоящата статия - макар пред "Вашингтон поуст" от туристическия сайт да твърдят, че ресторантът вече е бил държан под око заради подозрителните ревюта.
От компанията обясняват, че номерът на "Вайс" не отразява коректно работата на алгоритъма им, тъй като ресторантът никога не е посрещал истински клиенти. Според тях ако поне част от отзивите бяха истински, те биха балансирали резултатите на "Бараката".
Dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар