Състезателните ръкавици са едни от основните аксесоари на пилотите, които не се променят в цялата им кариера. Дали в картинг, рали автомобил или болиди от Формула 1, те използват едни и същи ръкавици.

От 2018 г. обаче Международната автомобилна федерация (ФИА) започва кампания "Сигурността в техните ръце", която ще бъде въведена първоначално във Формула 1. Става въпрос за нови революционни ръкавици, които ще бъдат носени от пилотите. Те ще дават постоянни биометрични данни за състезателя в реално време и така лекарският екип ще знае как е той в случай на сериозна катастрофа.

Сензорът ще бъде с дебелина само три милиметра и ще бъде върху палеца - там, където пулсът се усеща най-добре. От ФИА са убедени, че новите ръкавици с нищо няма да се различават от досегашните и няма да пречат на пилотите.

Проектът е по идея на медицинския делегат на ФИА д-р Йън Робъртс и пилота на медицинската кола Алън ван дер Мерве. "Катастрофите във Формула 1 не са рядкост и затова ние искаме да направим този спорт още по-сигурен, като защитим максимално пилотите. Невинаги можем да достигнем до пилота бързо, така че ако имаме данни за неговото състояние, ще е по-лесно", заяви Робъртс.

Освен данни дали пилотът има пулс лекарският екип ще вижда в реално време и каква е пулсовата оксиометрия (кислородната сатурация).

Идеята е през 2018 г. всички пилоти да тестват новите ръкавици, като тяхното използване не е задължително. Обсъжда се обаче от 2019 г. всички да ги носят.

От ФИА обясняват още, че отборите също ще имат достъп до данните и ще могат да си свалят, когато пилотът се прибере в бокса. Ръкавиците пък ще бъдат оставяни на специално място, за да могат да се заредят, тъй като са снабдени с малка батерия.

"Формула 1 винаги е била високотехнологичен спорт и мисля, че можем да поставим начало на нов етап в спорта. Това ще помогне много на лекарските екипи", каза Ван дер Мерве. Друга от идеите на екипа е в най-скоро време ръкавиците да могат да измерват температурата на пилота и респираторния рейтинг.

"Така ще се вижда какво е нивото на стреса и дали един пилот е изморен. В момента разчитаме на тяхната преценка, което при по-младите е измамно, защото те често пренебрегват здравето си само и само да участват в състезания", добавя доктор Робъртс.

Dnevnik.bg