Четири години след "Гранд хотел Будапеща" на надарения със свежо чувство за хумор американски режисьор Уес Андерсън 68-ият международен фестивал на киното "Берлинале" (15 - 25 февруари) отново ще стартира с негов филм. Този път това е мащабната анимация "Кучешки остров", в която Андерсън и главният му съсценарист Роман Копола са преплели любовта си към класическото японско кино, кучетата и футуризма.
За втория анимационен филм в кариерата на Андерсън (отново стоп-моушън като "Фантастичният господин Фокс") са били изработени 500 кукли на кучета и още толкова на хора, при това в пет различни размера. В търсене на загубения си домашен любимец 12-годишно момче се озовава на фантасмагорично сметище, където зловещ кмет е изолирал доста кучета, смятайки ги за болни. Ето защо на официалното откриване на "Берлинале" тази вечер няма да посрещне героите на филма, а част от актьорите, озвучили техните роли. Сред тях блестят имената на Скарлет Йохансон, Брайън Кранстън, Тилда Суинтън, Харви Кайтел и много други.
Филмът е копродукция между Обединеното кралство и Германия и дава сериозни основания за гордост на домакините, тъй като голяма част от огромната техническа работа е осъществена в известното студио "Бабелсберг". Верният на стила и амбициите си директор на "Берлинале" Дитер Кослик и тази година дава рамо на немското кино,което от години обича и поддържа. Членовете на международното жури и неговият председател, немският режисьор и сценарист Том Тиквер, ще трябва да изберат своите фаворити сред 19-те заглавия на официалния конкурс, четири от които идват от Германия.
"Три дни в Киберон" на нашумялата немска режисьорка с френски и ирански корени Емили Атеф ще върне публиката към сложните и противоречиви преживявания на известната френска дива Роми Шнайдер, като в образа й ще се превъплъти немската актриса Мари Боймер. Уважаваният Кристиян Петцолд, чийто прекрасен "Барбара" му даде възможност да стане "най-добър режисьор" на "Берлинале" 2012, този път интерпретира романа на известната писателка Ана Зегерс "Транзит", като заради това е снимал почти изцяло в Марсилия.
В своя "Брат ми се казва Роберт и е идиот" награждаваният в Локарно и Сънданс Филип Грьонинг ще се занимава с нееднозначните взаимоотношения между близнаците Робърт и Елена, а във "В коридорите" доста по-младият Томас Щубер ще покаже някои от абсурдите в живота на съвременен супермаркет. Очевидно е, че международното одобрение на филма на Марен Аде "Тони Ердман", а също и на заснетият почти изцяло в България "Уестърн" на Валеска Гризбах (филмът ще бъде показан отново в една от паралелните програми) има своето голямо значение за подема на немското кино.
Французите залагат на проверени имена
За новия си филм "Ева" Беноа Жако е избрал литературата на английския писател Джеймс Хадли Чейс и я е предоставил на изключителната Изабел Юбер, а също и на чаровния Гаспар Юлиел (главна роля в "Това е само краят на света" на "детето чудо" на канадското кино Ксавие Долан). От своя страна по-спокойният и в някаква степен по-консервативен Седрик Кан ще се опита да убеди немската публика, че само вярата в Бог може да спаси живота на наркозависим младеж ("Молитвата").
Американското независимо кино ще се представи с прожектирания по-рано тази година на фестивала в Сънданс пародиен "исторически" уестърн "Дамзел" на братята Давид и Натан Целнер. От своя страна световно известеният носител на "Златна палма" ("Слон", 2003) Гюс ван Сант ще лансира най-новото си заглавие Don't Worry, He Won't Get Far on Foot, посветен на нещастно парализирания и много талантлив карикатурист Джон Калахан. Филмът, в който Хоакин Финикс изпълнява ролята си изцяло в инвалидна количка, вече успя да предизвика протестите на хора с увреждания в Щатите. Те смятат, че изборът на физически здрав актьор, какъвто Хоакин Финикс определено е, е неправилен и неморален. Според тях само актьор в подобно положение (а такива според тях има) може да "изиграе" ролята на тотално обездвижен човек.
Трейлърът на "Ага" на Милко Лазаров - първият български филм в основната програма на фестивала от почти 3 десетилетия
Руското кино ще заяви най-доброто от себе си с най-новия филм на Алексей Герман (младши) "Довлатов". Става дума за Сергей Довлатов, талантлив писател, който е бил репресиран от комунистическия режим на бившия Съветски съюз. Действието на филма ще върне зрителите към началото на седемдесетте години, когато епохата на Леонид Брежнев все още изглеждаше непоклатима. Интересен е фактът, че ролята на руския писател се изпълнява от сръбския актьор Милан Марич, който пък е известен и заради общата си работа с Миряна Каранович.
Българското участие
Жените режисьорки отново ще бъдат на фокус в Берлин: италианката Лаура Диспури ще покаже борбата за надмощие между една биологична майка и осиновителката на детето й ("Дъщеря ми"), а борбената полякиня Малгожата Шумовска ("Тяло", награда за най-добър режисьор, 2015) ще се представи с най-новия си "Лице". В него млад мъж се бори с (не)приемането на нова идентичност след уникална трансплантация на лице. С особено напрежение е заредено очакването на вече определяния като пределно новаторски и смел в играта си с човешката психика дебютен филм на румънката Адина Пинтилие "Не ме докосвай" (копродукция с България). Наред с живеещата във Франция англичанка Лаура Бенсън и исландеца с френски корени Томас Льомарки сериозно актьорско участие във филма има и великолепната Ирмена Чичикова.
Интересна възможност за оценка на използваните технологии ще предоставят и двата извънконкурсни филма: "Áга" на Милко Лазаров и Unsane на световно известния Стивън Содърбърг. Сниман изцяло в далечния Север, българският филм разчита на класическите възможности на филмовата лента, докато американският експериментира с предизвикателствата на модерните технологии и по-специално с камерата на известната марка смартфони iPhone.
Във всички случаи решението на Кослик да закрие официалния конкурс именно с "Áга" (заради "високата степен на хуманизъм и визуалната поетика на филма") е повод за сериозна българска гордост. Това ще се случи на 23 февруари 2018, като дотогава филмът ще има няколко закрити прожекции на Европейския филмов пазар на "Берлинале". А в програмата "Документална панорама" има и още едно българско участие - световната премиера на френско-българската продукция "Червено, твърде червено", в която авторката Божина Панайотова, напуснала България на 8 години през 1990 г., се завръща в София и открива истини за живота на семейството си преди падането на режима (филмът ще е и в документалния конкурс на "София филм фест").
Дневник
Коментари
Добави коментар