Играйте си с емоциите на хората. Представяйте се за достовен за доверие източник. Преувеличавайте.

Това са първите принципи на добрия пропагандист, които участниците в онлайн играта Bad News могат да научат. Създадена от екип, базиран в Хага и сътрудничил си с Кеймбриджкия университет, тя цели да приучи играчите да разпознават фалшивите новини... като застанат от другата страна.

"Откажете се от моралните преструвки и изберете пътя към превръщането в безскрупулен медиен магнат. Но следете нивата на потребителите и авторитета си. Задачата ви е да съберете колкото може повече последователи, като бавно си изграждате фалшива репутация на новинарски сайт. Обаче внимавайте – ще загубите, ако пишете очевидни лъжи или разочаровате поддръжниците си!", гласи инструкцията.

Идеята е играчът да започне да създава пропаганда – чрез полуистини, преувеличения, армии от онлайн тролове и всяване на страх, гняв и раздори.

"Смятаме, че най-добрият начин да се създадат инстинкти за разпознаване на дезинформацията е като я създавате сами", казват от екипа.

DROG е мултидисциплинарен екип от учени, журналисти и медийни експерти, които водят различни образователни програми за медийна грамотност. Участниците в него са от цяла Европа, но централата им е в Хага. Събрали се специално за този проект, сред участниците в него са журналист, графичен дизайнер, разработчик, докторант в Кеймбридж и бивш стажант по изследването на дезинформацията в холандското външно министерство, но казват, че сега екипът се е разраснал.

"С дезинформацията може да се води борба по многобройни начини: като се променят алгоритмите на търсачките и социалнтие мрежи; като се блокират определени сайтове; като се водят образователни кампании. Но най-ефективният метод е да се възпитат добре информирани и скептични потребители. Знанието и образованието засега са най-добрите оръжия срещу дезинформацията", казват те.

Dnevnik.bg