Президентът на Испанската футболна лига Хавиер Тебас изрази увереност, че в близко бъдеще Примера дивисион ще представлява висококачествен продукт, който ще се конкурира с Висшата лига на Англия.

Новата програма за развитие на испанския футбол включва увеличение на парите от телевизионните права и постепенно навлизане на пазара в Азия и онлайн пространството.

Според Тебас Примера дивисион все още е далеч от Висшата лига по приходи от телевизионното излъчване, защото в Англия има повече платени канали. В средата на февруари Висшата лига продаде телевизионните си права за Англия на Sky и BT за 4.46 милиарда паунда.

"В Англия има повече платени канали - 60% от всички към края на 2017 г., сравнено с 33% в Италия и 32% в Испания. Очевидно телевизионните оператори в Англия имат много по-голяма голяма печалба, за да наддават с по-високи суми. Конкуренцията в Испания е ограничена, защото "Телефоника" държи значителен пазарен дял в сравнение с двата по-малки участника - "Водафон" и "Ориндж", обясни Тебас.

Той се надява, че предстоящото наддаване за правата за излъчване от трите сезона от 2019 до 2022 г. ще осигури на испанското първенство по 1.3 милиарда евро на година. При сегашната сделка клубовете получават с 200 милиона по-малко на сезон.

На този етап обаче трудно може да се очаква голям ръст. "Футболът е атрактивен и интересен за нас, но не на всяка цена", заяви новият директор на телевизионния отдел в "Телефоника". Най-голямата телекомуникационна компания в Испания държи вътрешните права за излъчване чрез мобилния оператор "Мовистар".

Следващата стъпка пред Примера дивисион е заемането на силни позиции на бързо развиващия се азиатски пазар. Испанският шампионат вече направи крачка в тази посока с ранните мачове в програмата.

Последното "класико" между "Реал" и "Барселона" дори се игра от 13.00 ч. испанско време с цел да се привлече по-голяма аудитория от Азия. Освен това лигата планира провеждането на мачове в чужбина, за да повиши интереса.

"Когато пристигнах преди четири години, нямаше насрочени мачове за пазара в Азия на живо. Миналата година променихме програмата и в момента има между пет и седем двубоя на седмица в подходящи часове за гледане в Азия", обясни Тебас.

Другата положителна стъпка, която в испанския футбол отчитат, е наличието на колективен договор. Преди това клубовете продаваха сами правата си, което облагодетелстваше грандовете "Барселона" и "Реал" (Мадрид). Те печелеха половина от общите приходи от телевизионни права. За сезон 2016/2017 най-много пари спечели "Атлетико" (Мадрид).

Тебас вярва, че до три минути зрителите трябва да могат да разпознаят, че гледат мач от Примера дивисион, независимо кои отбори играят. Това ще стане благодарение на променения ъгъл на камерите и технологията за показване на повторения на 360 градуса през погледа на футболистите.

"Най-важното нещо е да подобриш продукта. В момента всичко в Ла Лига е на по-високо ниво - начинът, по който изглежда играта, стандартът на стадионите, маркетинговите решения. Само когато развиеш продукта, можеш да развиеш марката", каза още Тебас. Той изтъкна, че първенството ще се насочи към излъчване на мачове в интернет чрез платформата ОTT (Over the top).

Като част от плана си за популяризирането на първенството в понеделник лигата сключи споразумение с американската компания "Амазон" за излъчването на документална поредица за испанското първенство, която ще носи име "Шест мечти". 

Дневник