Сезонът във Формула 1 тъкмо започна, но част от отборите вече започнаха сериозната битка помежду си и извън пистата. Дни след старта в Австралия екипите на "Форс Индия" и "Макларън" призовата Стратегическата група на ФИА да разследва връзката между "Хаас" и "Ферари".

Причина за желанието се оказа неочаквано силното представяне на американския отбор,който не само, че използва двигатели на Скудерията, но и новият му болид поразително прилича на SF70H от миналия сезон.

Болидите на "Хаас" окупираха третата редица на "Албърт парк" и започнаха обещаващо състезанието, но грешки от бокса доведоха до отпаданията на Ромен Грожан и Кевин Магнусен в рамките на само три обиколки.

Според "Форс Индия" "Ферари" доставя части на "Хаас", което не е разрешено от правилата. Освен това производителят на шасита "Далара", който е партньор на американския отбор, използва въздушния тунел на "Ферари".

Правилата наФормула 1 строго забраняват предаването или получаването на информация от един отбор на друг. Директорът на "Форс Индия" Отмар Шафнауер призова Стратегическата група да разгледа това на следващото си заседание.

"Те явно правят магия, такова нещо не сме виждали досега във Формула 1. Не е ясно как отбор без никакъв опит може да създаде толкова добра кола", каза Шафнауер.

Преди началото на сезона пилотът на "Макларън" Фернандо Алонсо също описа новият болид като "реплика на "Ферари" от миналия сезон".

"Те говорят за разузнаване без да са наясно. Ако искат могат да подадат контестация, щом смятат че виждат нещо нередно", каза пред БиБиСи шефът на "Хаас" Гюнтер Щайнер.

Според рейс директора на ФИА Чарли Уайтинг обаче проблеми няма и двата отбора попадат в рамките на правилата. Според дългогодишния директор оплаквания е имало и през миналата година от други отбори, но не е открито нищо нередно.

"Хаас", който влезе във Формула 1 през 2016 г. е считан за един от "клиентските отбори" – т.е. възползва се от това, че може да взаимства от другите екипи. Според правилата един отбор трябва сам да създава монокока (основата – бел.ред.) на болида, както и аеродинамичните елементи. Останалите компоненти, включитело и тези от задвижващата система могат да бъдат купени.

При "Хаас"окачването, скоростната кутия, двигателят, хидравликата и електрониката са производство на "Ферари". Подобна е ситуацията и при "Заубер".

"Форс Индия" също се възползва от помощта на "Мерцедес", като купува скоростни кутии и двигатели от немския концерн, но сам произвежда електрониката. При болидите задвижвани от двигатели "Рено" ситуацията е малко по-различна. Там макар французите да имат заводски отбор те получават електронни системи от "Ред бул", а "биковете" на свой ред са с двигатели "Рено".

"Не мисля, че е сериозно да обсъждаме такива неща. Мога да кажа, че на останалите отбори им се привиждат духове. Да, колата ни прилича на тази на "Ферари", но какво очаквате да копираме някой болид по-бавен от нас ли?! Нормално е да гледаме тези, които са по-бързи", коментира Щайнер.

Той обясни еднаквото междуосие с това на "Ферари" с еднаквото окачване, "което е най-логичното решение". "Хаас" е най-малкият отбор във Формула 1 с едва 220 служители, в сравнение с 600-те на "Уилямс", 400 във "Форс Индия" и близо 700, които работят в завода на "Макларън" в Уокинг.

Dnevnik.bg