От всички видове вносни спиртни напитки в България най-много се купува уиски. Пазарният му дял е 56% от общия обем вносен алкохол и възлиза на 6.5 млн. литра през 2016 г. и на около 6.8 млн. литра през 2017 г. Стойността на внесеното уиски през миналата година е над 135 млн. лв., което е ръст от 12% спрямо предходната.
Това сочат данни на Асоциацията на вносителите и търговци на спиртни напитки, предоставени на БТА.
Според справката около 30% от българите във възрастовата група между 18 и 43 години, или почти всеки трети консумира уиски редовно, но с нарастването на възрастовата граница - между 35 и 54 години - консумацията намалява почти двойно. Въпреки това общо за пълнолетната част от нацията се падат по четири почерпки с уиски на човек на месец.
Също така мъжете и жените консумират почти еднакво количество уиски, което е феномен за България, коментират от асоциацията. Според експертите "българите се насочват към уискито, защото е сходно по алкохолен градус с националния феномен - ракията, както и заради чувството за престиж и достъпен лукс".
В топ 3 на най-предпочитаните вносни твърди алкохоли след уискито са също и водката и узото съответно с пазарен дял от 18% и 14%.
Най-висок е делът на внасяното у нас уиски от Шотландия - 61%. Следват ирландското с 21% и американското - 16%.
И за ЕС като цяло абсолютен лидер в производството и износа на уиски е Великобритания с производствена стойност над 3.7 млрд. евро за годината. Около девет на всеки десет бутилки уиски, произведени в ЕС, идват от Острова. Продажбите от износ в други държави са за близо 5 млрд. евро, 70% от тях - в ЕС, показва справка на Евростат.
Лидерството по внос на уиски държи Франция с внос на стойност от 750 млн. евро, следвана от Германия с 441 млн. евро, Испания за 372 млн. евро, Холандия с 264 млн. евро и Полша със 128 млн. евро, отчита Евростат.
Средно по 1.2 литра уиски годишно е консумирал всеки европеец през 2016 г., отчита още европейската статистическа служба.
В Европейския съюз през 2016 г. са произведени общо около 630 милиона литра чист 100-процентов алкохол, което е с 90 милиона литра по-малко в сравнение с 2015 г. През 2016 г. производството на уиски в ЕС е възлизало на 4.4 млрд. евро, отчита анализът на Евростат. За страни извън ЕС са изнесени бутилки за над 4.3 млрд. евро, като основна дестинация са били САЩ с износ за 1.4 млрд. евро, следвани от Сингапур (306 млн. евро), Тайван (220 млн. евро) и Обединените арабски емирства (187 млн. евро).
Дневник
Коментари
Добави коментар