България рискува да бъде наводнена от опасно замърсяващите въздуха дизелови двигатели, след като все повече шофьори от западните държави се стремят да се освободят бързо от своите дизелови автомобили. За това предупреждават от европейската неправителствена организация "Транспорт и околна среда" като се позовават на нови данни за броя, внесени автомобили втора употреба в страната за миналата година. Базираната в Брюксел зелена организация изчислява за първи път точния брой на дизеловите автомобили, които се внасят в България, както и замърсяването, което причиняват.
В същото време България, която оглави председателството на ЕС, обяви за свой приоритет именно справяне с мръсния въздух, което е много сериозен проблем на страната. Днес и утре министрите по околна среда се срещат неформално в София, за да обсъдят мерки за подобряване на качеството на въздуха в Европа.
Мръсният въздух като износ за Източна Европа
С нарастващия брой рестрикции, свързани с дизеловите автомобили в редица европейски градове – Париж, Мадрид, Атина, Рим, Осло, Оксфорд, както и увеличаващия се брой на зоните с ниски емисии в Западна Европа, много от тези коли вече отиват в държавите-членки от Централна и Източна Европа.
Така проблемът с опасно мръсния въздух в Европа на практика се "изнася", а не се решава, а разделението между Изток-Запада се задълбочава. Разделението вече съществува когато става дума качеството на въздуха в Европа и се вижда на интерактивната карта на Европейската агенция на околната среда и водите, която е активна вече от няколко месеца.
35 хил. коли на дизел влизат в страната през 2017 г.
Само през миналата година България е внесла над 100 000 автомобили втора употреба, над една трета от които – или 35 хил. броя – са замърсяващи дизелови коли, сочат новите данни, предоставени от НПО "Транспорт и околна среда".
Повече от половината от дизеловите двигатели са на възраст над 10 години и без стандартните филтри за дизелови частици, които имат всички автомобили след 2011 г. Така тези автомобили изпускат опасните фини прахови частици, които причиняват над 13 000 преждевременни смъртни случая в България годишно, сочат данните на ЕАОС. (Над 430 000 души в ЕС умират преждевременно всяка година в резултат на замърсяването на въздуха).
Дизелови двигатели, внесени в България през миналата година, средно отделят 12 пъти по-високи от сегашните допустими граници за азотен диоксид в ЕС (или 1030 mg / km вместо изискваните 80mg ). Азотният диоксид беше в основата на скандала с дизеловото гориво.
Осреднено една дизелова кола, внесена миналата година в страна, отделя 10 - 15 кг токсично замърсяване с азотен диоксид за една година (въз основа на годишния пробег от 10-15 километра), изчисляват от организацията. Повечето автомобили идват от Италия през 2017 г. , предимно "Фиат" - най-замърсяващият дизелов автомобилен производител в Европа.
Правото на чист въздух като право за всички в ЕС
Всичко това налага мерки, които да гарантират, че замърсяващите дизелови двигатели, които вече не са търсят на Запад, в крайна сметка не замърсяват въздуха в страните в Източна и Централна Европа, заключват от "Транспорт и околна среда" и припомнят, че случващото се в момента противоречи на идеята за единна Европа и духа на нейните правила - право на чист въздух.
"Потокът от дизелови двигатели втора употреба трябва да бъде ограничен по начин, който защитава околната среда и е съобразен с правилата на единния пазар. Като минимум само правилно монтираните автомобили, които са съобразени с граничните стойности на вредните емисии трябва да могат да бъдат регистрирани в друга държава-членка," е позицията на организацията.
Двудневната среща на екоминистрите в София, която се открива официално в момента, е възможност да се обсъди темата с мръсния въздух и дизеловите автмобили, които се изместват на изток, както и да се търси своевременно решение на този задълбочаващ се проблем.
Дневник
Коментари
АнонименСпартак
Ами като виж3дате че старите коли замарсяват въздуха,кажете че след две години ще бъдат спрени над10годишни дизелови коли,хората хем няма да ги копуват,а напротив ще гледат да се отарват от тях
Анонимен
То, както е тръгнало, България ще я залепят скоро до Африканския континент.