Еврокомисарят по транспорта Виолета Булц определи България и Румъния като проблемни страни по отношение на пътната безопасност, предаде БНР. Според обявени днес статистически данни за Европейския съюз само България и Румъния са отчели над 80 смъртни случая на един милион жители.

Предварителната статистика за 2017 г. по държави показва, че смъртните случаи при пътно-транспортни произшествия на милион жители са 96 в България и 98 в Румъния. В България има спад с 4% на смъртните случаи в сравнение с 2016 г., а за периода 2010-2017 г. спадът е 12%.
"Имаме две страни членки, които наистина се представят лошо по отношение на статистиката на пътя - Румъния и България. За нас е предизвикателство да внесем яснота и да им помогнем да внедрят и трите елемента - инженеринг, яснота и спазването на законите", каза тя.

Изказването бе направено при представянето на статистиката на пътните инциденти през миналата година в ЕС и новите мерки за пътна безопасност. По думите на еврокомисаря едва осем на сто от пътните произшествия, завършили със смърт в ЕС, настъпват на магистрала. Тя добави, че 18 на сто от тежките произшествия са предизвикани от водачи на камиони, а 17 на сто - от водачи на лекотоварни превозни средства. Най-често тежките произшествия настъпват в земеделски райони. 

Булц отбеляза, че ЕС ще се стреми средствата, отпускани за строеж на пътища, да бъдат насочвани към "черните точки" по европейските пътища, предаде БТА. Еврокомисарят посочи необходимостта от допълнително обучение по пътна безопасност за младите и за професионалните водачи.


По данни на Еврокомисията 93 на сто от пътните произшествия с жертви в ЕС се дължат на "човешкия фактор". Булц заяви, че е необходимо допълнително развитие на инфраструктурата и повече използване на автоматизацията в превозите. По нейните думи ЕС ще се стреми занапред високите изисквания за безопасност да обхващат всички превозни средства, а не само скъпите.

Какво казва статистиката

Публикуваните днес от Европейската комисия предварителни статистически данни за пътната безопасност за 2017 г. показват за втора поредна година намаляване с около 2% на броя на смъртните случаи, посочва пресслужбата на институцията.

Освен това през 2017 г. разминаванията между отделните държави членки са продължили да намаляват, като само две държави членки са отчели над 80 смъртни случая на един милион жители (Румъния и България).


През 2017 г. 25 300 души са изгубили живота си по пътищата на ЕС — с 300 по-малко, отколкото през 2016 г. (-2%), и с 6200 по-малко, отколкото през 2010 г. (-20%). Въпреки че тази тенденция е обнадеждаваща, изглежда, че постигането на целта на ЕС за намаляване наполовина на смъртните случаи между 2010 и 2020 г. ще бъде трудно. Освен това, според някои оценки, други 135 000 души са били сериозно ранени на пътя през миналата година, като голяма част от тях са уязвимите участници в движението: пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти.

Със средно 49 смъртни случая по пътищата на един милион жители през 2017 г. европейските пътища продължават да бъдат най-безопасните в света. През 2017 г. в рамките на ЕС този брой е бил най-малък в Швеция (25 смъртни случая на един милион жители), Обединеното кралство (27), Холандия (31) и Дания (32). Най-голям спад на смъртните случаи в сравнение с 2016 г. е отчетен в Естония и Словения — съответно -32% и -20%.

Дневник