Компанията за транспортни услуги "Юбер" (Uber) подписа споразумение с американската космическа агенцияю НАСА за разработка на летящи превозни средства за "градска въздушна мобилност", включително дронове за доставка на стоки, предадоха "Асошиейтед прес" и БТА.

Това съобщи НАСА в момент, когато в Лос Анжелис се провежда среща на високо равнище на ръководители на компании в технологичния и транспортния сектор, които обсъждат бъдещето на градската авиация.

Това е второто споразумение на НАСА с "Юбер" за разработка на концептуални модели и технологии за градска въздушна мобилност, уточнява "Ройтерс" (първото беше подписано миналата година и беше само за безпилотни устройства). Целта е да се разработи сигурна и ефикасна система за бъдещия транспорт в гъсто населени райони. Летателните средства не бива да пречат на националните авиодиспечери и да не са прекалено шумни.

Дроновете за доставка на стоки и пътническите въздушни таксита отлитат и кацат вертикално. Те няма да се проектират от самата компания "Юбер". Компанията обаче сключва партньорства с производители, компании, които разработват батерии и други, които може да направят възможно поръчването на летящо такси с "Юбер".

В Лос Анжелис "Юбер" представи как биха изглеждали бъдещите летящи таксита - полудронове, полухеликоптери с футуристични линии, информира Франс прес. Това са прототипи, които още не съществуват, уточни Ерик Алисън, директор на програмите за летящи таксита "Юбер еливейт" (Uber Elevate) на компанията "Юбер еър" (Uber Air).

Компанията гледа на тези машини като на възможно решение за отпушване на движението в мегаполиси като Лос Анжелис, известен с адските си задръствания. Точно както небостъргачите облекчиха струпването на жилищни и търговски площи на земята, "Юбер еър" иска да издигне градския транспорт в небесата, подчерта Никхил Гоел, директор на авиационните продукти на "Юбер еливейт".

Миналата година "Юбер" обяви, че има за цел през 2020 г. да започне демонстрационни полети в Лос Анжелис, а през 2023 година да пусне първите пътнически полети, достъпни чрез приложения - точно както е при наемането на автомобили с шофьор. На първо време машините ще имат пилот, но с времето могат да станат безпилотни.

"Самолетите са изцяло електрически, летят със скорост между 240 и 320 км/ч и могат да изминат 96 км с едно зареждане", обясни Гоел. Целта е да се разработят дронове с две до четири места, които излитат и кацат вертикално, но по-евтини и по-малко шумни.

Според оперативния директор на продуктите Джеф Холдън пречки ще има главно от гледна точка на регламентите и организацията на въздушното пространство, отколкото по научни причини, защото "технологията вече съществува днес". Източник на "Ройтерс" в компанията пък уточнява, че тя е готова на сътрудничество с авиационните власти в САЩ и Европа.

Ръководителят на "Тесла" (Tesla) Илон Мъск - другият гигант в транспортните технологии от Силициевата долина - е избрал тъкмо обратното решение за избягване на уличните задръствания и работи по система от подземни совалки. /БТА

dnevnik.bg