Президентът на Полша даде разпореждане да започне процес за строителство на ново летище в страната с амбиция то да стане едно от най-натоварените в Европа и света. Централният комуникационен аеропорт (CPK) трябва да обслужва до 45 милиона пътници на първата фаза, а в окончателния вариант броят им може да надхвърли 100 милиона души.

В момента само едно летище в света - "Хатсфийлд-Джаксън" в Атланта, САЩ - отчита поток от пътници над 100 милиона души. По официални данни лондонското "Хийтроу" (най-натовареното в Европа) отчита за миналата година 78 млн. пътници.

Все още не е определено точното място на СРК, но като най-вероятно се посочва пространство от около 3000 хектара в района на Стануславув между Варшава и Лодз. На това място летището ще се намира на не повече от два часа и половина път от всички големи полския градове без Шчечин, който е близо до границата с Германия.

Проектът има и сериозни противници, според които той е символ на грандоманските идеи на управляващите и ще е в ожесточена конкуренция с новото летище на Берлин едва на около 500 км на запад.

Реалното строителство би трябвало да започне в края на 2019 г. Преди това през 2018 г. трябва да се определи максималното покритие на инвестиционния район (в момента той е малко над 66 кв. км), да се проведат обществени обсъждания и да се публикува доклад за проекта. След това започва година и половина за преговори на инвеститорите с жителите на района и собствениците на терени.

За 2019 г. е планиран вторият етап - официално определяне на обхвата на бъдещото летище с два варианта за разположението му и приключване на преговорите с местното население. През 2020 г. окончателно трябва да се посочи къде ще е СРК и терените да станат собственост на държавата.

Летището, на което ще има и жп гара, трябва да заработи през 2027 г. и да започне изграждане на подвеждаща към него инфраструктура с капацитет да поема 100 милиона пътници годишно.

Международното летище "Фридерик Шопен" във Варшава ще бъде закрито. Властите смятат, че то е изживяло времето си, защото е открито през 1934 г., разрушено е по време на Втората световна война и е изцяло ремонтирано след това, но вече не отговаря на нуждите.

Дневник