Взаимоотношенията и комуникацията с учителите, начините на преподаване, обстановката и атмосферата в училище. Това искат да се промени в училище попитаните 76 деца, представители на деветте региона на Национална мрежа за децата, на възраст между 10 и 18 години, съобщиха от неправителствената организация. С децата са разговаряли младежите-рапортьори в Национален Юрочайлд форум (НЕФ).
Учебен процес
Децата искат учителите да им преподават чрез по-интересни и въвличащи методи, а в част от предметите – например химия и физика, да има повече практическа насоченост.
Също така, предпочитат да няма оценки и да се обръща по-голямо внимание на знанията, според децата, учителите вече са съсредоточени предимно върху оценките.
Според учениците е нужно използване на повече технологии – лаптопи, таблети, мултимедия. Това би дало възможност за по-съвременно и интересно образование – например чрез филми, анимирани видеа, обясняващи материала и други. Би провокирало учителите да преподават по-интересно – чрез игри, да търсят и да предлагат приложения и сайтове, които улесняват, разнообразяват или придават още стойност на учебния процес, а също така да дават задачи на учениците да търсят повече информация, която да онагледява или да разказва любопитни факти по темите, които се разглеждат в час.
Едно от исканията за промяна са по-леки раници в училище, което може да се осъществи чрез повече часове, в които да се използват компютри или, ако има шкафчета за учебниците в училище. Има предложение за електронни варианти на учебниците и приложения тип помагала – едно от предимствата им също е по-леки раници.
Искат и едносменен режим на учене, а когато свърши учебният ден, да нямат повече ангажименти, свързани с училище, за да могат да имат свободно време и време за почивка: "...доста често като се прибера трябва да си дописвам домашните, това ми смазва целия режим". Предложението им е часовете да започват в 9 ч..
Цялостна промяна в учебната програма – децата казват, че натоварването е много голямо и информацията твърде обемна за времето, с което разполагат, за да я научат. Имат предложение за допълнителни часове (по желание), в които учениците със затруднения да могат да напишат домашната си работа със съответния учител.
В училище
Ако можеш да избереш как да изглежда училището ти и имаш възможност да осъществиш всяка твоя идея, какво би променил или добавил в твоето училище, за да бъде по-приятно и обстановката да ти помага да научаваш повече? В отговорите на този въпрос децата са били най-дейни и имат много идеи:
Училилищната база. Младите хора казват, че училището трябва да се ремонтира по-често и предлагат това да се случва "поне на всеки 5 години". Децата искат да има здрави дръжки на тоалетните и оградата на училището да изглежда добре, да има повече пространства и зони за спорт – игрища, зали, и повече тревни площи – да се засаждат дървета и цветя.
Интериор. Почти всички деца говорят за по-свежа и уютна обстановка, за по-разнообразни цветове – на фасадата, коридорите и класните стаи, искат в училище да има графити, които сами да си направят. Биха искали атмосферата и обзавеждането на класните стаи да бъдат повече свързани със самия предмет и да напомнят на него.
Обстановка. Децата предлагат звънеца за край и начало на часа да бъде с мелодия на някоя песен и в междучасията да звучи музика. Би било хубаво, ако в междучасията има разнообразни и интересни дейности за правене. Младите хора искат да има уютни кътове за учениците на всеки етаж, в училището да има свободен достъп до интернет, а в коридорите да има телевизори, които да разказват върху какви проекти работят учениците в момента.
Децата смятат, че е нужно да има стаи, в които да хапват и да си почиват, а храната, която се продава в училище да бъде по-вкусна. Има предложения за поставяне на беседки и учебни маси, на които учениците да се събират и да учат след училище. Учениците искат да имат голяма библиотека, в която да могат да учат, да има повече съвременна литература и да "работи денонощно".
Кое най-много помага, за да научаваш в училище
Какво научават в училище зависи от учителите. Според част от децата има значение какви личности са учителите – дали са търпеливи, дали обясняват колкото пъти е нужно, за да разбереш, дали са мотивирани и обичат работата си. Други, обръщат повече внимание на начина на предподаване – дали учителят умее да преподава ясно и достъпно, дали използва инетересни и разнообразни методи, дали прави упражнения и дава примери от реалния живот.
Много деца намират взаимовръзка между колко научават и личната си мотивация и амбиция, както и в каква степен са целеустремени хората в най-близкото им обкръжение. За да научаваш, има значение и как си възпитан, дали родителите ти са те научили да бъдеш любознателен и да имаш желание да се образоваш.
Децата мислят, че когато имат възможност за уроци извън училището, например сред природата, учат по-лесно. Друг начин да учат повече е, когато работят в екипи – "така научаваме един от друг и се забавляваме", "когато обсъждаме нещо със съучениците ни, те могат да кажат материала на лесен и разбираем език".
Кое най-много пречи, за да научаваш в училище
Почти единодушно е мнението, че шумът в клас, лошата дисциплина и съучениците, които се разсейват, са най-голямата трудност пред научаването. Социалните мрежи и използването на телефони също пречат върху съсредоточаването. Децата казват, че имат трудност да учат систематично и оставят всичко за последния момент, това много им пречи и в същото време е масова трудност.
Когато учителите са отегчени от професията си, когато не се стараят и подхождат пренебрежително към учениците и към материала, научаваш в много по-малка степен, мислят учениците. Натоварването в училище е голямо – има много изисквания, програмата е направена така, че в няколко дни поред има три разказвателни предмета, а в същото време уроците са изпълнени с излишна и "суха" информация. Децата говорят и за липса на мотивация.
Какво да се промени
Най-често децата казват, че искат промяна в йерархията на общуването – учителите да общуват по-неформално, да се шегуват повече и да не бъдат толкова строги, да не се отнасят към тях като към неравностойни хора, защото са по-малки на възраст: "по-младите учители са готини и ни разбират, и толерират, но повечето са прекалено строги и неразбиращи, че не можем да учим само за техния предмет".
Според децата, ако има повече възможности за разговори, в по-свободен тон, това би им помогнало да изразяват мислите си по-уверено. Младите хора споделят, че имат преподаватели, които им крещят и ги обиждат.
Учениците биха искали учителите да полагат усилия да преподават по по-нагледен и достъпен начин. Според младите хора ще бъде хубаво, ако се промени начина, по който учителите ги оценяват – биха искали преподавателите им да обръщат повече внимание как мислят и какви идеи имат, а не в каква степен са запомнили факти от материала и да ги насърчават да бъдат критични.
Дневник
Коментари
Учител
Да се смея ли или да плача? Или да задам въпроси? Как учителите искат да се промени отношението на учениците към учебния процес? Как родителите да се отнасят спрямо ИНСТИТУЦИИТЕ УЧИЛИЩЕ И УЧИТЕЛ?
учител ветеран
един мой ученик винаги ми казва - защо не сте ме били да не съм такова говедо каквото съм сега
оставям изводите за вас
Анонимен
Говедото едва ли е могло да стане нещо друго, напр. магаре.