Със серия полетни изпитания НАСА успешно демонстрира нова технология, която цели значително намаляване на шума от самолети. През май в изследователския център "Армстронг" в Калифорния американската космическа агенция проведе няколко теста, комбинирайки различни подобрения по конструкцията на летателния апарат, които в крайна сметка са успели да намалят шума при кацане с около 70%.
"Федералната авиационна администрация получава най-много оплаквания от граждани точно за този проблем. Целта на НАСА е да намали значително шума от въздухоплавателните средства, за да подобри качеството на живота на хората, които живеят до летищата", обясни Мехди Корами от Изследователския център Langley на НАСА във Вирджиния.
Космическата агенция е тествала няколко експериментални дизайна на различни елементи от корпуса на изследователски самолет "Гълфстрийм III", който е летял на ниска височина от малко над 100 метра. Подобрения са направени по крилата на самолета, като целта е аеродинамична ефективност.
Експерименталното устройство при кацане представлява фуги, които са по протежение на предната част на корпуса на самолета и се състоят от много малки отвори. Така се позволява част от въздушния поток да се отклонява около колесника.
Уникалният дизайн, разработен от НАСА, е резултат от множество детайлни компютърни симулации на инженерите на агенцията. Благодарение на него шумът може да бъде намален, без да се увеличава аеродинамичното плъзгане.
Много внимание е обърнато и на кухините на колесника. Това са елементите, от които колесникът се отделя при кацане. Те обикновено оставят голяма кухина, където въздушният поток може да се вмъкне и да вдигне много висок шум. НАСА е решила проблема като до предната част на кухината се поставя звукопоглъщаща пяна, както и мрежа, простираща се през отвора на кухината на основното колело. Това променя потока на въздуха и намалява шума, дължащ се на взаимодействието между въздуха, кухините и краищата на колесника.
Дневник
Коментари
иван
Новина ще е ако намалят разхода на кислород. Тук се скъсват да тръбят за намаляване на т.н. вредни емисии през отоплителния сезон докато само един самолет за един полет генерира в пъти повече вредни емисии плюс изгаряне на кислород.