Редица големи вериги магазини, компании и ресторанти обявяват, че забраняват или спират от продажба пластмасови продукти за еднократна употреба в най-кратки срокове. Става дума за рестрикции срещу пластмасовите сламки, чинии, чаши, вилици, лъжици и клечки за уши, които имат много кратък живот на употреба и създават големи количества опасен боклук, който не може да се рециклира. Във вълната срещу пластмасата се включиха например супермаркети като "Лидл", германската верига Rewe и ресторанти за бързо хранене McDonald's .

Една от основните причини за този отбой от пластмасата са нарастващите количества на пластмасови отпадъци в световните океани и морета и микропласмасата – опасен отпадък за околната среда и живота в морета, който засяга директно и хората. Основен източник на този опасен боклук в океана са именно пластмасите за еднократна употреба. Темата стана особено гореща последните месеци. Европейския съюз инициира пакет от нови мерки и забрани за някои пластмасови продукти за еднократна употреба, които влизат в сила в близко бъдеще, а бизнесът подготвя планове и стратегии да посрещне тези ограничения.

Германската верига супермаркети Rewe съобщи в сряда, че ще спре да зарежда пластмасови сламки за еднократна употреба в своите 6000 магазина, съобщи агенция "Ройтерс". Така веригата предотвратява продажбата на 42 милиона еднократни сламки всяка година, е изчислила компанията.

Веригата, която управлява магазини под марките Rewe, Penny и Toom, вече няма да зарежда със сламки за еднократна употреба и решението на компанията влиза в сила веднага. Продажбата на съществуващите запаси ще продължи до тяхното изчерпване.

От началото на следващата година компанията ще предложи алтернативи за многократна употреба, произведени от материали като хартия, пшеница и неръждаема стомана.

Веригата Lidl обяви наскоро, че ще намали с 20% използваната пластмаса до 2025 г. Сега компанията също предприема конкретни стъпки, за да осъществи тази цел. Първата е да спре от продажба до края на 2019 г. пластмасовите изделия като сламки за пиене, чаши, чинии и прибори за еднократна употреба, както и пластмасови клечки за уши, които се предлагат във всички 89 магазина в страната.
Lidl също планира да продаде купените количества пластмасови изделия за еднократна употреба и постепенно да премине към продажбата на продукти от алтернативни материали, направени от рециклируеми материали, които компанията разработва в момента със свои партньори и доставчици.

От компанията следват стратегията си за намаляване на използването на пластмаса от Lidl, а именно – стратегията е съсредоточена върху програма, която затваря цикъла на производство – по-широко търсене на рециклируеми материали, въвеждане на възобновяеми ресурси и системи за повторна употреба. По този начин ще се предотврати използването и изхвърлянето на огромно количество пластмаса, която не може да бъде рециклирана.

"С прекратяването на използването на пластмасови изделия за еднократна употреба допринасяме за подобряването на равновесието в околната среда", казва Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

dnevnik.bg