Дори най-големите бизнес компании не са застраховани от кризи и Facebook Inc. доказа това.
В сряда вечер бяха публикувани финансовите резултати на най-успешната социална мрежа в света и това причини огромното разочарование на голям брой от инвеститорите. Броят на потребителите, които използват Facebook, е спаднал за пръв път, а в САЩ този брой стагнира на едно място. Според анализатори това забавяне ще се отрази върху най-печелившите региони на компанията, пишат от Investor, позовавайки се на информация от Bloomberg.
И за разлика от предишните тримесечия, когато приходите бяха постоянно над прогнозите на анализаторите, този път социалната мрежа не успя да отговори на тези очаквания. И това не е всичко - Facebook прогнозира също така по-нататъшно значително забавяне на ръста на приходите през останалата част от годината.
Акциите първоначално загубиха повече от осем процента от стойността си след представянето на данните. След като обаче в последвалия конферентен разговор бе обявено и очаквано забавяне за следващите няколко тримесечия, книжата се сринаха с повече от 20%. По този начин компанията загуби повече от 100 милиарда долара от пазарната си стойност с един замах.
През март след първоначалните разкрития около британската компания Cambridge Analytica, която неправомерно е придобила потребителски данни, акциите поеха надолу. Въпреки това те се възстановиха междувременно и цената нарасна значително над 185 долара. Сривът в сряда върна книжата под тази стойност.
Публикуваният в сряда финансов отчет маркира първото цяло тримесечие, откакто избухна скандалът с неспазените практики за поверителност на Facebook. Оттогава компанията се изправи пред засилено разглеждане на всички аспекти на бизнеса ѝ от страна на депутати, регулатори и репортери, като принуди концерна да стартира това, което един от нейните висши ръководители нарече "най-голямата културна промяна" през последното десетилетие в компанията.
Кризата не подплаши голям брой потребители или рекламодатели, но резултатите за второто тримесечие показаха, че ръстът на Facebook се забавя, включително и на някои от най-доходоносните пазари.
Ежедневната потребителска база на Facebook в Европа спада леко до 279 милиона акаунта от 282 млн. през предходното тримесечие. Спадът, според анализатори, може да е вследствие на по-строгия нов европейски закон за поверителността.
По-малкият брой на потребителите в Европа не се случва изневиделица. Facebook прогнозира още през април, че броят на потребителите в региона може да застине на старото ниво или да се понижи. Това обаче не бе оправдано с аферата с данните, а с Регламента за защита на личните данни (GDPR), който влезе в сила през май. Финансовият директор Дейвид Уенър също обяви това в изявлението си в конферентния разговор. Той също така оправда с новия закон факта, че в Европа растежът на приходите се забавя най-силно в сравнение с където и да е било.
Компанията очаква, че и през останалата част на тази година и през 2019 г. разходите ще нараснат по-бързо от приходите. Тя прогнозира и по-нататъшно забавяне на ръста на приходите с процент между 7 и 9%. Това се обяснява с отрицателните валутни ефекти, но също и с въздействието на новия европейски Закон за защита на данните.
"Както вече сме пояснявали и преди, рекламната индустрия - и цифровата реклама не по-малко – има лимити пред растежа си, което според нас е основният фактор, ограничаващ възможностите за приходи на Facebook", каза главният финансов директор Дейвид Уенър. "Ускоряването, като управляван от мениджмънта процес, показва, че докато компанията все още расте с бърз темп, дните на растеж от над 30% са преброени", поясни той.
Уенър даде три различни причини, поради които ръстът на приходите на компанията ще се свие: валутни затруднения, по-високи инвестиции в нови видове споделяне на съдържание, като изчезващи видеоклипове, и по-засилен контрол върху неприкосновеността на личния живот - пряк отговор на критиките срещу компанията.
След като главният финансов директор Дейвид Уенър обяви тези новини, акциите се сринаха с 24%.
За Facebook финансовите препъникамъци са рядкост. Последният път, когато компанията не успя да отговори на прогнозите за приходите, беше през първото тримесечие на 2015 г. Но резултатите сега следват период, в който проблемите с неприкосновеността на личните данни привлякоха строг контрол, а главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг свидетелства пред Конгреса на САЩ в продължение часове за грешките на компанията.
Тримесечието бе белязано и от прилагането на стриктни нови закони за данни от страна на Европа, което според Facebook е довело до по-малко ежедневно активни посетители в този регион. Компанията беше бомбардирана от публични критики относно политиката си на съдържание, особено в страни като Мианмар и Шри Ланка, където дезинформацията доведе до насилие. И продължава да страда от последиците от разследванията за руска манипулация на платформата по време на президентските избори през 2016 г. в САЩ.
Всички тези проблеми сега разкриват грубата истина за компанията: Facebook, социалната мрежа с 2,23 милиарда месечно активни потребители, не може да расте вечно.
Днес.бг
Коментари
Добави коментар