С увеличаването на интереса към електронните спортове пред ФИФА се открива възможност, която може да развие в мултимилиарден бизнес. Обвързването на виртуалния свят с най-популярния спорт в света - футбола, е комбинация, която влиза в бъдещите планове на организацията.

Началото беше поставено със световно първенство на видеоиграта FIFA. Виртуалният футболен шампионат се проведе за 14-и път, но едва в последните години бяха положени основите на съвместно бизнес начинание между ФИФА и един от най-големите производители на видеоигри EA Sports.

Резултатите от партньорството са вече налице, като гледаемостта на турнирите в електронния спорт през годината се е увеличила с цели 80% спрямо 12 месеца по-рано. Само в спора за световната титла на приключилата в събота надпревара се включиха близо 20 милиона души.

В продължение на осем месеца те преминаха през два етапа на квалификации, за да стигнат до финалния кръг. Домакин на заключителната фаза беше "О2 арена" в Лондон, която събра най-добрите 32 състезатели по FIFA на игралните платформи Xbox и Playstaion4.

"На първо място футболът е най-популярният спорт в света, така че имате огромна фенбаза, която се интересува от самия спорт. Имате видеоиграта FIFA, като играещите всяка година на различни платформи по света са около 80 милиона. След това идва бумът на електронните спортове като цяло и увеличаването на инвестициите при тях. Всичко това канализира растежа, който виждаме", каза пред Би Би Си генералният мениджър на EA Sports Тод Ситрин.

От дивана до световния връх

Пътят към успеха на бизнес модела се корени в лесния достъп, който имат феновете до видеоиграта. Всеки, който има конзола и достъп до интернет, може да стане световен шампион с тренировки от дивана вкъщи.

Играещите приемат видеоиграта като възможност да станат известни в нещо, което ми доставя удоволствие от правенето му. Близостта до футбола, състезателният характер и чувството за значимост във виртуалната среда подклаждат този интерес.

"Някои хора, които впоследствие се оказват най-добрите играчи, са такива, за които никой нищо не е знаел преди няколко месеца. Буквално бихте могли да бъдете един от най-добрите играчи в света и да не го знаете, докато не започнете да се състезавате", заяви Ситрин.

На форума в "О2 арена" присъстваха предимно състезатели от Европа, но Мосаад Алдосари от Саудитска Арабия се справи с конкуренцията и вдигна световната титла. Той прибра 250 хиляди долара от наградния фонд (400 хиляди), като за сравнение преди две години победителят получи 20 хиляди.

Директорът по маркетинга във ФИФА Жан-Франсоа Пати не очаква скоро да има значително увеличение на наградния фонд, като следващата цел пред организацията и ЕА Sport ще бъде установят трайно присъствие на азиатския пазар, където влияние има японската Konami с футболната симулация PES.

"Очакваме растеж на територии, на които се намираме в момента, но все още нямаме досег с Азия. Това е район, в който трябва да се установим. Със сигурност ще се развие, но все още не знаем с колко", каза пред "Ройтерс" Пати.

Хобито, което се превръща в професионален спорт

Вероятно мнозина си спомнят компютърните клубове в края на миналия и началото на този век, в които хората отиваха да поиграят с приятелите си игри за развлечение. С развитието на технологиите вече изглежда само въпрос на време това хоби от близкото минало да получи статута на спорт.

Нещо, към което вероятно ФИФА и ЕА Sport ще се стремят, защото ще отвори нови хоризонти към по-голяма аудитория. Първата стъпка вече беше направена след включването на електронните спортове в програмата на азиатските игри през 2022 г.

Подобно в професионалния спорт участниците на виртуалното световно по футбол трябваше да следват същите правила на Световната антидопингова агенция. Допинг проверките са наложителни, защото някои състезатели прибягват до употребата на стимуланти, които подобряват концентрацията им за дълъг период и изключват нуждата от сън за определено време.

"Тази игра изисква пълна концентрация и знам, че има стимуланти, които ти помагат. Радвам се, че има допинг проверки. Необходимо е да ги има във всеки спорт и ние сме спорт в момента. Взимането на проби е екстремно занимание подобно в професионалния футбол. Те просто избират трима на случаен принцип", каза състезателят Курт Фенех от Малта.

Мерките включваха още присъствието на специални съдии, които наблюдаваха за съмнително представяне и манипулиране на двубоите. Отделно организаторите следяха за наличието на съмнителна активност на онлайн пазари за залагания.

За пръв път състезателите носеха спортни фланелки, на които можежа да разположат лога на спонсори. Някои участници дори имат лични треньори и агенти в резултат от навлизането на футболните клубове в електронните спортове.

Футболните клубове виждат възможност да се рекламират чрез състезателите, които се превръщат в разпознаваем образ във виртуалната среда и това ги прави пример за подражание. На форума във Лондон представители имаха английският шампион "Манчестър сити" и германският "Байер" (Леверкузен).

"В последната година и половина видяхме голям скок с включването на клубове и наличието на спонсорски предложения. Медийните права също се повишиха. Електронният спорт придобива зрялост, като започва да прилича все повече на истинския футбол", каза Пати.

Лесният достъп до онлайн излъчване оформя цялостния завършек на картината за запалването на интереса към електронните спортове. Виртуалното световно беше излъчвано в "Ютюб", "Фейсбук" и "Туитър", както и в платформата "Туич", като двубоите бяха съпътствани с коментар на живо.

"Предизвикателството е да изградим структура, която да поеме големия брой участници. Трябва да сме сигурни, че всеки ще поучи справедлив шанс за изява", каза още Пати.

dnevnik.bg