Швейцарците са призовани днес да гласуват на референдум дали да бъде вписан в Конституцията на страната текст, гарантиращ изграждането и поддържането на велоалеи. Мярката се радва на голяма подкрепа (почти 70% според GfS Bern) и почти сигурно ще бъде одобрена, твърдят социолозите.

Така алеите и трасетата за велосипеди ще бъдат добавени към чл. 88 от Конституцията, одобрен преди 40 години. В него е описано, че "Конфедерацията трябва да изработи принципи за мрежата от пътеки и туристически маршрути. Тя може да подкрепя и координира мерките на кантоните за изграждане и поддръжка на тези мрежи. При изпълнение на задълженията си тя трябва да взима предвид пътеките и туристическите маршрути и да заменя тези от тях, които трябва да бъдат закрити".

За да мине днешното предложение, трябва да има одобрение на т.нар. двойно мнозинство - поне половината от гласувалите избиратели и то в поне половината от кантоните.

Въпросът за устойчива инфраструктура за велосипедисти достигна до днешния референдум след гражданска инициатива. Тя бе оттеглена, когато правителството представи свое предложение, събрало широка подкрепа в парламента. Депутатите не оспорваха нуждата от мрежа за повече мобилност, но дебатите са за това как тя да бъде защитена, поддържана и разширявана.

Макар Швейцария да е известна изключително като алпийска страна, карането на колела е много популярно - изчисления сочат, че в страната с около 8 млн. жители има 4 млн. велосипеда, а продажбите през последните години са доста силни. Само през 2017 г. са продадени близо 330 хиляди колела (+4.2% спрямо предходната година) и от тях почти 90 хиляди са електрически (+16.3% на годишна база). Около две трети от семействата притежават стандартен или e-велосипед.

Но в същото време към 80% от дневните пътувания са с автобус или трамвай, а 50% от пътуванията с кола не надвишават 5 км - разстояние, което спокойно би могло да се изминава с колело, при условие, че има добри и безопасни алеи, отделени и от автомобили, и от пешеходци.

Властите признават, че трафикът в бъдеще ще се увеличава, а инцидентите и катастрофите с велосипедисти и в момента растат - от 2000 г. насам това е единствената категория пътно-транспортни произшествия с ранени и загинали, в която показателите се влошават.

Ако предложението бъде одобрено, правителството получава мандат да разработи принципи за велоалеите. Но федералният кабинет отказа да поеме задължение да развива и координира инициативи на кантоните и други участници за безопасни и привлекателна мрежа, както и да предоставя информация за тях, "тъй като това е отговорност на кантоните". В предложеният за гласуване текст се посочва, че властите "може да промотират и координират", но пък обхватът на тези, с които трябва да работи, е разширен до сдружения, а не само автономните кантони.

Компромисният текст вече е одобрен от всички партии в парламента с изключение на консервативната Швейцарска народна партия, според която конституционната поправка е безсмислена и нарушава разделението на властите между федералното правителство в Берн, кантоните и общините.

Днес ще се гласува и за друга инициатива - две предложения за устойчиво земеделие: "За сигурност при храните" и "За етична храна", но подкрепата за тях бързо спада.
Dnevnik.bg