Развитието на функциите на гласовите команди и подобряването на разпознаването ще е посоката, в която компанията "Гугъл" ще развива технологиите си.

"Гласовото разпознаване и разбирането на езика е в основата на бъдещото на търсенето на информация", казва пред "Гардиън" Бен Гомес, директор в компанията, преди пресконференция по повод 20-годишнината от създаването на "Гугъл" на 4 септември 1998 г.

"Но има твърде много проблеми с гласовите команди, основно с разбирането на езика и връзките между думите", казва Гомес, като посочва, че това е един от милионите проблеми с езика, които компанията има да реши. "Гугъл" за пръв път пусна опцията за търсене чрез задаване на гласова команда преди 7 години. Услугата е от полза за много езици, за които все още няма разработени клавиатури. "Учих хинди в продължение на 10 години, но нямам представа как да го ползвам писмено за търсене."

"Гугъл" е основна от Лари Пейдж и Сергей Брин през 1998 г. като интернет търсачка, но днес е сред най-големите американски корпорации, като се занимава реклама, производство на софтуер и хардуер. Името идва от числото "гугол", обозначаващо единица със 100 нули (googol на англ. език), като създателите са искали да покажат хипотетично възможният брой на страниците в интернет.

Гугъл не е първата интернет търсачка. При създаването й вече съществуват AltaVista, Yahoo! и други, но "Гугъл" се отличава с по-доброто качество на търсенето и семплата, ненатоварена с реклами, начална страница.

Икономическият модел на "Гугъл" е като на "Фейсбук" - рекламата е насочена директно към потребителите благодарение на техните персонални данни, събирани и смилани от нейните алгоритми. Според прогнозите на компанията за маркетингови изследвания "иМаркетър".

Пред 2017 г. компанията бе глобена с 2,4 милиарда евро от ЕС заради злоупотреба с доминиращото си положение в онлайн търсенията, а тази година Брюксел я санкционира с нова рекордна глоба от 4,34 милиарда евро за злоупотреба с доминиращото положение на "Андроид", която компанията обяви, че ще обжалва.

"Гугъл" е обект и на критиките на президента Доналд Тръмп в САЩ заради "манипулиране на резултатите при търсене, за да бъдат потиснати консервативните гласове". "Гугъл" отхвърли категорично тези упреци.

БТА-ИКОНОМИКА ЕКСПРЕС/Дневник