Електронната търговия избра да има безплатно връщане на пратките, но това генерира планини от непродадени стоки, които накрая свършват на боклука, особено при супер промоции като Черния петък, пише "Франс прес".

"Колкото повече се поръчва, толкова повече се връща (...), всеки пакет се отразява на климата", твърди неправителствената екологична организация "Грийнпийс" в Германия като критикува импулсивните покупки, особено сред младите хора.

При германците под 30 години, една четвърт от поръчаните пратки се връщат на спедитора, се посочва в проучване на "Грийнпийс". Над половината от тези млади потребители знаят, още при закупуването, че ще върнат обратно част от поръчаните стоки.

При гиганта в онлайн търговията "Амазон" (Amazon) преопаковането или проверката на състоянието на върнатия продукт често се определят като по-скъпи, отколкото унищожаването на стоката. Около 30 процента от върнатите стоки от разочаровани клиенти на "Амазон" в Германия свършват в кофата за боклук, сочи предварително проучване по темата, направено през юни на държавната германска телевизия Цет Де и икономическото списание "ВиртшафтсВохе".

"Амазон" е назначил екипи, които всеки ден унищожават нови мебели, телефони, матраци и съдомиялни машини, според свидетелствата, снимките и видеата в подкрепа на това твърдение на служители на американската компания в Германия.

Американският гигант отговори чрез комюнике, в което се посочва, че "работи непрекъснато", за да сведе до минимум броя на непродадените стоки. Това става чрез вериги за продажби "втора ръка" и дори дарения за благотворитеност.

"В електронната търговия клиентът може да пробва покупката си, едва след като я вземе в ръце, така че възможността за връщане е неразделна част от икономическия модел и е застъпена още с избора на продукта", коментира германският институт за проучване на търговията "Е Ха И", който е автор на проучване за последствията от такива мащабни обратни експедиции на продукти.

Близо 32 процента от анкетираните търговци на дребно признават, че предпочитат да оставят безплатно продукта на клиента си, отколкото да поемат разходите за връщане.

Други платформи обаче са включили цената за връщането на пратката в стратегията си, като определят пълното удовлетворение на клиента и осигуреното му завръщане на сайтовете им като по-важно, отколкото логистичните разходи.

Затова и европейският гигант за онлайн мода "Цаландо" (Zalando) насърчава клиентите си да поръчват стоките в няколко размера. Тази стратегия е известна като "домашна пробна" и се съчетава с куриерска услуга до адреса на клиента в удобно за него време - куриерът идва да вземе обратно твърде големите или твърде малки обувки. Тя вече функционира в някои страни, сред които Германия, Франция и Холандия. /БТА

dnevnik.bg