Катарецът Насер Ал Атия спечели рали "Дакар" за 2019 г. и покори за трети път в кариерата си най-тежкото автомобилно състезание. Той донесе първата победа на "Тойота", като по време на цялото състезание впечатли с представянето на своето бъги "Хайлукс".

Ал Атия печели за трети път в последните девет ралита след 2011 и 2015 г., като го прави с трета различна марка. Първата му победа дойде с "Фолксваген туарег", а втората с "Мини".

При 15-ото си участие Ал Атия се качва за шести път на подиума, като преди година беше втори зад Карлос Сайнц. Катарецът взе две етапни победи през 2019 г., а в последните десети етап остана едва 12-и зад победителя Карлос Сайнц с "Мини".

Ал Атия караше внимателно, след като имаше много голям аванс пред Нани Рома преди последната отсечка. Той прекоси финала в Писко с аванс от 46.42 минути пред Рома. На подиума се качи и Себастиен Льоб, който остана трети на близо два часа зад Ал Атия. За французина това е втори подиум в "Дакар", като през 2017 г. беше втори.

Победата на Ал Атия означава, че при в основния клас при бъгитата за трета поредна година печели различен пилот. Преди година това стори Сайнц, а през 2017 г. беше Стефан Петерханзел. Именно френската легенда е последният, който дублира титлата си (2016 и 2017).

"Фантастично е да спечелиш "Дакар" и вече мисля за следващата година. Искам да се върна и през 2020 г. и отново да спечеля. Мисля, че тази година карах много умно, не предприемах излишни рискове и се опазих от проблеми", каза Ал Атия след последния етап.

Катарецът беше начело през цялото състезание, с изключение на втория етап, когато за кратко съотборникът му Жиниел де Вилер пое водачеството. Ал Атия се опази от проблеми, след като всички останали имаха големи затруднения. Себастиен Льоб спечели пет етапни победи, но няколко пъти спираше принудително заради различни повреди. Сайнц загуби много време още във втория и третия етап, а Стефан Петерханзел напусна след контузия на навигатора си.

КТМ спечели 18-а поредна победа при моторите

Много оспорвано беше при мотоциклетистите, където Тоби Прайс(КТМ) започна деня със само минута аванс пред Пабло Кинтанила с "Хускварна". В крайна сметка пилотът на КТМ спечели и гарантира 18-а поредна победа на марката в "Дакар".

Прайс взе етапната победа, а заради падане Кинтанила загуби 22 минути, което го изхвърли от битката. За австралиеца това е втори успех след 2016 г.

Съотборникът му Матиас Валкнер и шампион от 2018 г. се нареди втори с изоставане от 9.13 минути в генералното класиране. Трети е Кинтанила.

"Беше много трудно, имаше моменти, в които мислех че всичко е загубено, но в крайна сметка си струваше. Поздравявам Пабло, който се бореше мъжки през цялото време. Чух, че днес е контузил тежко глезена си, но остана на мотоциклета и завърши, което е проява на голямо мъжество", каза Прайс след финала.

При камионите изненада нямаше, след като за трета поредна година триумфира Едуард Николаев с "Камаз". За руският пилот това е четвърта корона от "Дакар", след като спечели и през 2013 г.

Руската марка затвърди доминацията си в ралито, след като взима 15-а победа за последните 19 години. "Камаз" пласира още един пилот на подиума, като Дмитрий Сотников завърши на 25.36 минути зад Николаев.

От началото на ралито пилотите на "Камаз" доминираха и можеха да са дори първи, втори и трети, но Андрей Каргинов беше дисквалифициран посредата на ралито заради инцидент със зрител. Четвъртият пилот на руснаците Айрат Мардеев беше принуден да се откаже заради проблеми с двигателя.

Още от третия етап Николаев и Сотников нямаха конкуренция, след като Херард де Рой с "Ивеко" счупи своето кормило и загуби много време. В крайна сметка холандецът завърши ралито трети на 1:34 часа зад Николаев. Четвъртият Федерико Виягра е на повече от пет часа.

През 2019 г. за пръв път в историята "Дакар" се проведе на територията само на една държава – Перу.

Дневник