Потребителите, пазаруващи през интернет или на място, ще имат еднакви права, ако закупят дефектен продукт, според нови правила, договорени вчера, предаде пресслужбата на Европейския парламент.
Директивата за продажбата на стоки има за цел да гарантира високо ниво на защита на потребителите в ЕС и да създаде правна сигурност за предприятията, които искат да продават продуктите си в други държави членки. Тя хармонизира определени договорни права, например възможностите за защита, достъпни за потребителите, когато продуктът не работи както трябва или е дефектен и начините за използване на тези възможности.
Правилата, договорени от преговарящите от страна на парламента и съвета, обединяващ държавите членки, ще се отнасят както за онлайн, така и за офлайн (на място) продажбите, например няма да има значение дали потребителят купува електродомакински уред, играчка или компютър по интернет или на място в магазин.
Стоките с цифрови елементи (като "интелигентни" хладилници, смартфони и телевизори или цифрови часовници) също са обхванати от тази директива. Потребителите, купуващи тези продукти, ще имат право на необходимите актуализации в рамките на разумен период от време според вида и предназначението на стоките и цифровите елементи.
Когато нещо се обърка
Тази директива обхваща и средствата за защита, с които разполагат потребителите, гаранционните срокове, изискванията за доказателство и задълженията на търговеца:
- при дефектен продукт потребителят ще има правото да избере дали той да бъде поправен или заменен без допълнително заплащане;
- потребителят ще има право на незабавно намаление на цената или прекратяване на договора, както и да получи парите си обратно при определени случаи, например ако проблемът не е отстранен въпреки опитите на търговеца, ако поправката не е направена в определения "разумен период от време" или ако дефектът е прекалено сериозен;
- търговецът ще бъде смятан за отговорен, ако дефектът се появи в рамките на две години от получаването на продукта от потребителя. Държавите членки могат обаче да въведат или продължат да спазват по-дълъг гаранционен период в националните си закони, за да се запази същото ниво на защита на потребителя, което вече съществува в някои държави;
- в рамките на една или две години след доставка купувачът не е задължен да докаже, че продуктът е бил дефектен (изискванията за доказателства са обърнати в полза на потребителя).
Например в момента, ако потребител установи, че продукт, който е купил преди повече от шест месеца, е дефектен и поиска от продавача да го поправи или замени, от потребителя може да бъде поискано да докаже, че този дефект е съществувал в момента на доставката. Според новите правила в рамките на период от една или две години потребителят ще може да поиска от продавача да вземе мерки, без да е нужно да доказва, че дефектът е съществувал в момента на доставката.
Следващи стъпки
Временното споразумение трябва да бъде потвърдено от посланиците на държавите членки (Корепер) и от Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите. След това директивата ще бъде подложена на гласуване в пленарната зала и ще бъде представена за одобрение на Съвета на министрите на ЕС.
Дневник
Коментари
Добави коментар