Миналата година знаменитостите от модата, развлекателната индустрия и историята са били най-ефективният начин за привличане на посетители в музеите и галериите. Независимо дали става дума за Бионсе и Джей Зи в Париж, за Барак и Мишел Обама във Вашингтон, за еротичната муза на Пабло Пикасо или за лятната селекция на произведения на изкуството на Грейсън Пери в Лондон, съобщава "Гардиън", позовавайки се на годишното проучване на Art Newspaper за най-посещавани музеи и събития от сферата на изкуството.

Според "Гардиън" това показва, че публиката е най-любопитна към имена, които вече познава. Както към такива от съвремието като поп звездите или имената от висшата мода, така и към известните имена от миналото като Микеланджело или Пабло Пикасо. В заглавието на статията си по темата "Гардиън" нарича явлението "Ефектът на Бионсе", намигвайки по-скоро към настоящето и случаите, в които знаменитостите на деня качват посещенията на галериите и музеите.

За 2018 г. Лувърът е не само най-посещаваният музей на света, но според данните на Art Newspaper е отбелязал ръст с 26% до 10.2 мил. души. Това се дължи както на ретроспективната изложба на Йожен Дьолакроа, така и на заснетия в залите на музея видеоклип Apes ** t на Бионсе и рапъра JAY-Z, в който съвременната популярна музика е представена на фона на известни произведения на изкуството, между които и "Мона Лиза".

Националната портретна галерия "Смитсониън" също е увеличила броя на посетителите си на подобен принцип - след излагането на портретите на бившата президентска двойка Барак и Мишел Обама, дело на Кехинд Уили и Ейми Шералд, публиката на галерията за миналата година е нараснала с 1 млн. души до 2.3 млн. посещения. Местни жители и туристи са пристигали специално, за да си направят селфита с портретите, а някои дори са коленичили пред тях.

Изложбите

В класацията за най-посещавани музеи и галерии Metropolitan Museum of Art заема третото място. Но в него са се осъществили и двете най-посещавани изложби в света. Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imaginations е експозиция, която смесва религиозното изкуство с висшата мода. Тя поставя нов рекорд в историята на музея с привличането на повече от 1.7 млн. зрители - почти 11 хил. души на ден (класацията за най-посещавани изложби се прави на базата на посещения на ден - бел. ред.). Втората изложба е посветена на Микеланджело и представя негови скулптури, рисунки и скици, както и дигитална реплика на тавана на Сикстинската капела.

Отново в САЩ е третата по посещаемост изложба - шарените инсталации на корейския артист Do Ho Suh в Американския музей за изкуство "Смитсониън" със 7853 посещения на ден, която става особено популярна сред потребителите на "Инстаграм".

Музеят в Шанхай приютява цели 5 от най-посещаваните изложби в света. Сред тях се нареждат - гостуването на произведения от лондонския "Тейт Бритън" (7126 посетители на ден). Това е и четвъртото най-посещавано събитие в света на изкуството за миналата година. Нетипичното в случая е, че по този начин това се превръща и в най-посещаваната британска изложба, независимо от факта, че е била отдалечена на 9000 км от Лондон. Гостуването на колекция от картини от Третяковската галерия в Москва на руски реалисти от 19-и век също влиза в челната десетка с 6666 посетители дневно.

Heavenly Bodies далеч не е единствената изложба, която показва засиления интерес към изкуството на модата. Най-посещаваната изложба за миналата година на лондонския Victoria and Albert Museum, включвала лични вещи и дрехи от гардероба на Фрида Кало, а изложбата на Кристиан Диор тази година е трябвало да бъде удължена със 7 седмици, след като билетите са се разпродали три седмици след откриването й.

Музеите

Освен първото място на Лувъра и третото място на Metropolitan Museum of Art в класацията за най-посещавани музеи, второто място заема Националният музей на Китай в Пекин с 8.6 млн. посетители. Музеят на Ватикана се нарежда четвърти.

В Обединеното кралство Tate Modern, който заема пето място, измества по популярност Британския музей, който остава шести. Това се дължи главно на изложбата Picasso 1932: Love, Fame, Tragedy, която се фокусира върху една от най-плодотворните години от живота на художника. Лондонският Victoria and Albert Museum, заемащ десетото място, е привлякъл 178 хил. посетители повече през миналата година. Влияние са оказали не само напълно разпродадената изложба за Фрида Кало, а и изложбата в чест на испанския моден дизайнер Кристобал Баленсиага, както и експозиция по случай на 90-годишнината от създаването на героя от литературата за деца Мечо Пух. Националната галерия в Лондон е на 7-о място.

Челната десетка се попълва от Националната галерия за изкуство във Вашингтон и от Ермитажа в Санкт Петербург.

Дневник