България е страната с вторите (след Румъния) по смъртност от катастрофи пътища в Европейския съюз. През 2018 г. по официални данни са загинали 88 на 1 милион жители, докато при румънците този показател е 96 на милион.
Данните и предпоследното място на България в класацията, представена днес от Европейската комисия, би трябвало да се приемат с известна условност поради две основни причини. Първата е, че за загинали на пътя се смятат починалите при самата катастрофа и няколко дни след това. Но ако ранен почине след по-продължително време статистиката не го отчита като жертва на инцидента. Информацията сочи, че средно на един загинал се падат около 5 с наранявания, които не могат да се преодолеят изцяло и променят завинаги живата на пострадалите. Втората е, че Румъния е страна с население - и шофьори и автомобили - в пъти по-по-голямо от българското.
За миналата година само две държави - България и Румъния - имат над 80 жертви на 1 млн. жители, а по данни от 2016 г. Северозападна България е била абсолютен лидер в Европа по тази черна статистика. Тогава на пътищата в един от най-рядко населените райони на ЕС са изгубили живота си 153 души на 1 млн.
За периода 2010-2018 г. България е постигнала 20% намаляване на смъртните случаи, което е сред най-добрите показатели. Това е почти колкото средните за ЕС 21%, но много далеч от поставената цел 50% към 2020 г. за целия съюз. Само за 2017-2018 г. промяната е с 9%, а в тази група са Словения (13%), Литва (11%) и Словакия и Кипър (по 8%). Положението се е влошило за 8 години страни като Люксембург, Швеция и особено в Малта, където загиналите са се увеличили с 48%. За същия период най-бързо намаляване на убийствените катастрофи отчита Гърция (-45% загинали), следвана от Португалия (-35%) и Словения (-34%).
През миналата година (без данните за Холандия, които са от 2017г.) по пътищата на ЕС са загинали близо 25 000 души, което е подобрение от 1% на годишна база, сочат още данните на Европейската комисия.
Четирите основни фактора са употребата на алкохол или наркотици, неизползването на предпазен колан и употребата на някакъв вид медиа (разговор или писане в смартфон, слушане на музика, гледане на телевизия) по време на шофиране.
Намалява делът на убитите и тежко ранени шофьори или пътници в коли, най-вече заради подобрената безопасност на автомобилите. Расте този на велосипедисти, пешеходци (40% от всички убити), мотористи и възрастни, особено в градските райони. Това е и групата, от която идват почти половината от жертвите и над половината от ранените. Най-засегнати са хората над 65-годишна възраст.
Дневник
Коментари
Комунизъма не прощава
Комунизъма не прощава - 50г без магистрали не могат да се компенсират с 10г постоталитарна икономика.
Германия нала за пътища в ГДР над 200 милиарда евро.
Ния нямаме западна Германия зад гърба си.