Новооткритите търговски центрове в Европа достигнаха най-ниското си ниво за последните 24 години, показва проучване на глобалната консултантска компания Cushman&Wakefield, чийто стратегически партньор за България е Forton.

Според доклада "European Shopping Center: The Development Story" през 2018 г. в Европа са открити общо 2.6 млн. кв. м търговски площи, което е спад с 28% спрямо година назад. Обемът е най-ниският от 24 години насам и е съпоставим с активността на пазара, характерна за ранните ’90 години, когато отваряха първите шопинг центрове в Централна и Източна Европа.

България следва общата тенденция като през последните години се завършваха замразени проекти или се отваряха площи след модернизация. Единственото ново откриване през 2018 г. е на обновения търговски център Plovdiv Plaza. В края на март отвори и търговския център Delta Planet във Варна, чието строителство бе подновено през 2017 г. след неколкогодишна пауза. 

"Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman&Wakefield Wakefield Forton.

За да оцелеят, моловете се нуждаят от преустройство

Заради голямата конкуренция в цяла Европа инвеститорите се фокусират усилията си върху преустройства и нови вътрешни разпределения, за да превърнат моловете в модерни търговски и развлекателни центрове. Наситеният пазар води и до ясна поляризация между успешните проекти и тези със затихващи функции, които се нуждаят от цялостна промяна, за да оцелеят, показва още проучването.

Експертите очакват все по-често развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове. Инвеститорите в Европа все повече откриват потенциала на хибридните формати, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части. Нараства интересът и към ритейл парковете.

По данни на компанията, през 2018 г. Турция е била безспорен лидер по строителство на нови търговски площи в Европа с реализиран обем от 525 хил. кв. м. Въпреки това, спрямо предходната година страната отчита спад с близо 50%, поради факта, че инвеститорите се фокусират върху оптимизацията на съществуващи търговски центрове, както и строителството на по-малки.

През 2019 и 2020 г., се очаква в Централна и Източна Европа да бъдат завършени 4.4. млн. кв. м нови търговски центрове. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина с едва 2.1 млн. кв. м нови проекти за периода.

Дневник