Американската филмова академия гласува да не променя правилата си за допускане до участие в надпреварата за най-голямото отличие в киното - награда "Оскар".

Това се счита за победа за компаниите, които предлагат интернет стрийминг услуги, като "Нетфликс" и "Амазон", писа "Ройтерс".
 

Решението идва след дълга битка за това колко дълго време трябва един филм да е бил на голям екран в кината, преди да бъде качен в интернет, на DVD или друг вид носители, предназначени за малкия екран.


Бордът на управителите на академията обяви, че съществуващите правила остават. Според тях, за да се квалифицира за участие един филм, е достатъчно да е бил на показ в кината в Лос Анджелис седем дни.

"Подкрепяме кинопреживяването като неразривна част от филмовото изкуство и това натежа в нашето решение", казва президентът на академията Джон Бейли в свое изявление.

Някои собственици на киносалони твърдят, че кратките периоди на прожекции в кината означават, че хората ще си останат у дома, за да гледат филми.

Филмови продуценти като Стивън Спилбърг коментираха неотдавна, че филмите, които се показват предимно на малкия екран, трябва да се състезават единствено за телевизионни награди, като "Еми" например.


През февруари "Нетфликс" спечели три награди "Оскар" за филма "Рома", който бе пуснат в стрийминг услугата три седмици след ограничения си дебют в киносалоните.

"Нетфликс" написа в "Туитър", че обича киното, но и че подкрепя и достъпа за хора, които не могат да си позволят или не живеят близо до киносалони.

Кратките прожекционни периоди ще държат потребителите вкъщи, смята Грег Маркъс, изпълнителен директор на четвъртата по големина верига киносалони в САЩ The Marcus Corporation. "Ако навредиш на бизнеса и вземеш 10 процента от нашите клиенти, няма да можем да реинвестираме в театралното преживяване. Това в крайна сметка ще навреди на създателите на съдържание."

Други пък коментират, че потребителите са доволни с настоящата система. През 2018 г. продажбите на билети в цял свят достигнаха рекордните приходи от 41 млрд. долара и 12 млрд. долара в САЩ и Канада - в година, в която "Нетфликс" например пусна около 90 филма за стрийминг.

"Не говорим за нещо, което е повредено", смята изпълнителният директор на веригата киносалони Vue International Тим Ричардс и допълва: "Планираме да продължим да изследваме дълбоките промени, случващи се в нашата индустрия, и да продължим да дискутираме с нашите членове тези проблеми."