Паркирането е едно от най-сложните упражнение за немалко от шофьорите. Производителите на автомобили реагираха и ги улесниха със системи с различна степен на автономност при тази маневра.
В част от колите водачът само трябва да избере паркомястото, като остави всичко друго на електрониката. По-евтините предложения поемат контролът единствено върху волана, като за шофьора остава да "управлява" газта, спирачката и да превключва между задна и първа.
И докато горните системи вече не са рядкост и се предлагат за коли дори в компактния клас, на пазара вече излизат модели с още едно допълнително улеснение за по-неопитните шофьори - система за автономно излизане от паркомясто.
Тайната на нейната работа се състои в това, че при движение със скорост под 40 км/м електрониката запомня всички действия с волана през изминатите последни 30 метра, докато автомобилът се движи напред. С натискане на бутон и включване на задна предавка завъртанията се изпълняват в обратен ред, което гарантира чисто излизане от паркомястото.
Екстрата е полезна също, ако се влезе в път без изход, или пък при офроуд преход, се стигне до място, от където напред не може да се продължи. Системата за сега присъства в три модела на групата БМВ, който вече са и на българския пазар - Х5, новата Серия 3 и миналата фейслифт Серия 7. Въпрос на време е обаче да започне да се предлага и в автомобили от други марки.
Георги Пауновски/Дневник
Коментари
Анонимен
"скорост под 40 км/м"
Нещо в помощ на пишещите няма ли да измислят?
Анонимен
С уменията от сегашните шофьорски курсове такива системи ще са все по-търсени за в бъдеще.