Най-голямото отличие на фестивала в Кан в крайна сметка отново отиде в Азия, след като тази вечер на церемонията по връчването на наградите "Златната палма" за най-добър филм бе избран "Паразитът" на южнокорейския талантливия южнокореец Бонг Джоон-Хо. Миналата година отличието бе завоювано от японеца Хирокадзу Коре-еда с филма му "Джебчии".

Бонг, чието име през 2017 г. вдигна също много шум със скандала около неговия продуциран от "Нетфликс" филм "Кроазет", е първият южнокореец с награда от най-големия кинопреглед в света.

Фестивалът отличи и дебютния игрален филм "Атлантик" на младата Мати Диоп, живееща в Париж, но със сенегалски корени, чиято мигрантска история спечели втората награда.

В условия, при които хората на киното призовават за повече равенство между половете в киноиндустрията и в година, в която от 21 заглавия в конкурсната програма четири са на жени режисьори, Диоп направи двоен удар. Не само защото е жена, но и защото е първата чернокожа жена, съревноваваща се за "Златна палма", отбелязва "Ройтерс".

Единодушното решение "Паразит" да бъде награден се дължи отчасти на смесицата от жанрове, вплетени в него, заяви президентът на тазгодишното жури, мексиканският режисьор Алехандро Гонзалес Иняриту.

Филмът се съревноваваше с филми, в които се бяха събрали купища холивудски знаменитости, сред които бе и "Имало едно време в Холивуд" на Куентин Тарантино.

В "Паразитът" режисьорът използва жанра на трилъра и го преобърне в небивала социална критика срещу жестокото противоборство между бедни и богати, както отбеляза преди ден кореспондентът на "Дневник" в Кан Павлина К. Желева.

"Историята е за различните таланти на членовете на едно изнемогващо в бедност семейство. Благодарение на изобретателността си, а също и на поквареността си, то успява да завладее луксозния дом на богат капиталист и тотално да разбие живота му", пише тя и допълва: "Освен че е перфектно изигран, филмът е и перфектно заснет – с въздействащ минимализъм при богатите и изразителна претрупаност при бедните. И с достатъчно количество кръв и трупове на финала. А жанровата определеност далеч не изолира филма от реалността на истинския живот, тя по-скоро директно го вкарва в нея и го прави разбираем. Освен това сюжетът "бедните въстават срещу богатите", придобиващ все по-голямо значение навсякъде по света, е напълно разбираем, без обаче да е банализиран."

Режисьорът Бонг заяви след отличието: "Наистина уважавам филми, които се занимават с тежки политически проблеми много сериозно, но аз предпочитам повече да смеся това с хумор." Той допълни: "Докато се смеят, искам да бъдат покосени от скрит в пазвата им меч, когато не очакват."

Наградата за сценарий отиде при френската режисьорка Селин Скиама за лесбийската любовна история Portrait Of A Lady On Fire.

Единодушното решение "Паразит" да бъде награден се дължи отчасти на смесицата от жанрове, вплетени в него, заяви президентът на тазгодишното жури, мексиканският режисьор Алехандро Гонзалес Иняриту.

Филмът се съревноваваше с филми, в които се бяха събрали купища холивудски знаменитости, сред които бе и "Имало едно време в Холивуд" на Куентин Тарантино.

В "Паразитът" режисьорът използва жанра на трилъра и го преобърне в небивала социална критика срещу жестокото противоборство между бедни и богати, както отбеляза преди ден кореспондентът на "Дневник" в Кан Павлина К. Желева.

"Историята е за различните таланти на членовете на едно изнемогващо в бедност семейство. Благодарение на изобретателността си, а също и на поквареността си, то успява да завладее луксозния дом на богат капиталист и тотално да разбие живота му", пише тя и допълва: "Освен че е перфектно изигран, филмът е и перфектно заснет – с въздействащ минимализъм при богатите и изразителна претрупаност при бедните. И с достатъчно количество кръв и трупове на финала. А жанровата определеност далеч не изолира филма от реалността на истинския живот, тя по-скоро директно го вкарва в нея и го прави разбираем. Освен това сюжетът "бедните въстават срещу богатите", придобиващ все по-голямо значение навсякъде по света, е напълно разбираем, без обаче да е банализиран."

Режисьорът Бонг заяви след отличието: "Наистина уважавам филми, които се занимават с тежки политически проблеми много сериозно, но аз предпочитам повече да смеся това с хумор." Той допълни: "Докато се смеят, искам да бъдат покосени от скрит в пазвата им меч, когато не очакват."

Наградата за сценарий отиде при френската режисьорка Селин Скиама за лесбийската любовна история Portrait Of A Lady On Fire.

Дневник