Сезон 2019 във Формула 1 вече е в историята, като той ще бъде запомнен с шестата световна титла на Люис Хамилтън. Британският пилот на "Мерцедес" продължи със забележителното си представяне, за да се доближи на само една титла от рекорда на Михаел Шумахер.
През годината обаче бяха записани някои знаменити постижения и подобрени някои рекорди. Кои бяха те?
Най-много точки
Люис Хамилтън спечели 413 точки през сезона, с пет повече от 2018 г. Той беше облагодетелстван и от новото правило, което дава допълнителна точка за най-бързите обиколки.
Хамилтън е и единственият пилот в историята, който надхвърля 400 точки, при това два пъти.
Дуелът за първата редица
През целия сезон "Ферари" и "Мерцедес" се бореха да бъдат №1 по този показател. И докато от Скудерията изпитваха проблеми в състезанията, то в квалификациите бяха по-убедителни. Така след сезон 2019 "Ферари" води пред "Мерцедес" с 65 срещу 64 пъти, в които тимът е потеглял с двамата си пилоти от първа редица.
Легендарните британски тимове "Макларън" и "Уилямс" са следващите в класацията с по 62.
Най-много точки без шампионска титла
Кариерата на Валтери Ботас може и да не е една от най-дългите във Формула 1, но той вече е пилотът, заемащ седмо място по спечелени точки в историята - 1289. Финландецът е точно зад Михаел Шумахер във вечната ранглиста, но е №1 по друг показател - той е пилотът с най-много точки, който никога не е печелил титлата.
Ботас изпревари Фелипе Маса, който досега водеше в тази класация със своите 1167.
Най-младият победител за "Ферари"
В продължение на 50 години рекордът принадлежеше на Джаки Икс, който във Франция 1968 спечели за Скудерията на 23 години, шест месеца и шест дни. През сезон 2019 още в първата си година във "Ферари" Шарл Льоклер влезе в историята. Пилотът от Монако триумфира в Гран при на Белгия на 21 години, 10 месеца и 16 дни.
Той е и третият най-млад победител в историята изобщо след Макс Верстапен (18 г., 228 дни) и Себастиан Фетел (21 г., 73 дни).
Най-много стартове без полпозишън
Серхио Перес има 176 старта във Формула 1, но никога не е потеглял от първата позиция. Мексиканецът води само с 12 старта пред Ромен Грожан, като през 2019 г. двамата изпревариха Джони Хърбърт по този показател.
Дотук британецът беше пилотът с най-много стартове без полпозишън (160).
Състезания, в които пилотът е водил
И по този показател Люис Хамилтън вече е пред Михаел Шумахер. Легендарният германец е водил колоната в 142 старта в своята кариера, но през 2019 г. Хамилтън излезе пред него, като вече има 148.
Трети в подреждането е Себастиан Фетел, но той е далеч назад. Четирикратният световен шампион има с 43 състезания по-малко от британеца, в които е водил поне една побиколка.
Най-младият подиум
Гран при на Бразилия беше едно от най-интересните през сезона, а и паметно за историята. След надпреварата на пистата "Интерлагос" се оказа, че тримата призьори формират най-младият подиум.
Средната възраст на Макс Верстапен, Пиер Гасли и Карлос Сайнц е 23 години, осем месеца и 23 дни. Досегашният рекорд беше от 2008 г. - Роберт Кубица, Хейки Ковалайнен и Фетел.
Най-много състезания без подиум
В Бразилия Карлос Сайнц сложи край на чакане от 101 старта във Формула 1 без да е завършвал сред първите трима. Драмата беше още по-голяма на "Интерлагос", след като Люис Хамилтън завърши трети, но получи наказание от 5 секунди, което прати Сайнц на подиума.
Преди испанецът да стане притежател на рекорда, той се държеше от Мартин Брандъл (91).
Най-голяма пауза между спечелване на точки
Роберт Кубица отбеляза едно от най-големите завръщания във Формула 1 и спорта като цяло. Полякът, който претърпя много тежки контузии в катастрофа през 2011 г., караше за "Уилямс" през сезона. Той спечели единствената точка за британския тим през 2019 г. в Гран при на Германия, а персонално за него това беше влизане в точките за пръв път от Абу Даби 2010.
То отбеляза чакане от 3178 дни.
Най-бързият питстоп
Механиците на "Ред бул" изумиха света няколко пъти през сезона, но в Гран при Бразилия смениха четирите гуми на Верстапен за спиращите дъха 1.82 секунди.
Екипът на "биковете" подобри собствения си световен рекорд от 1.88 секунди, поставен в Гран при на Германия по-рано през сезона.
Дневник
Коментари
Иван
Не е Льоклер. Това не е Ало, ало: Това съм аз Льоклер и мадам Фани! Това е Леклер!