Десет дни преди началото на сезон 2020 във Формула 1 се стигна до първия скандал, който е свързан с тима на "Ферари". Отборите в шампионата, които не използват двигатели на италианската компания, разпространиха съвместна декларация, с която критикуват обявеното споразумение между "Ферари" и Международната автомобилна федерация (ФИА) от миналата седмица.

В края на предсезонните тестове в Барселона ФИА съобщи, че спира разследване срещу Скудерията, като е сключено споразумение. Подробности не се споменаха, освен че "Ферари" ще помага на на ФИА в борбата с намаляване на вредните емисии.

В сряда "Мерцедес", "Ред бул", "Макларън", "Рено", "Алфа Таури", "Рейсинг пойнт" и "Уилямс" излязоха с обща декларация. Седемте тима изразяват изненадата си сключеното споразумение.

"Международна спортна организация, действаща като администратор, носи отговорността да работи според най-високите стандарти на управление, интегритет и прозрачност. След месеци разследване, проведено от ФИА едва след повдигнати от други отбори въпроси, възразяваме силно срещу подписването на конфиденциално споразумение с "Ферари" като краен резултат."

"Ето защо заявяваме публично споделената ни решимост да преследваме пълно разкритие на всичко, свързано с тази ситуация, за да сме сигурни, че всички участници в нашия спорт са третирани еднакво и честно. Правим го от името на феновете, участниците и акционерите на Формула 1. В допълнение си запазваме правата да потърсим правна защита в рамките на процедурите на ФИА и оттам пред компетентните съдилища", гласи съобщението на седемте отбора.

Освен своя заводски тим "Ферари" осигурява задвижващи системи на два клиентски отбора - "Алфа Ромео" и "Хаас".

Защо се стигна до разследването

През сезон 2019 "Ферари" разполагаше с най-мощния двигател във Формула 1. Италианският отбор доминираше на пистите с дълги прави и висоскоростни завои, като често в квалификациите печелеше много време срещу съперниците си на правите.

След лятната пауза Техническата комисия към ФИА започна да анализира задвижващата система на "Ферари", а по-късно след оплакване от "Ред бул" беше назначено и разследване.

До него се стигна заради съмнения, че "Ферари" не отговаря на органиченията в правилника.

Във втората половина от сезона болидите на Скудерията загубиха голямото си предимство, като тогава се породиха и съмнения, че от тима са намалили мощността на своите агрегати. От "Ферари" отрекоха всички обвинения и обявиха, че отговарят на изискванията.

В последния старт за сезона се стигна и до наказание за отбора. След Гран при на Абу Даби Скудерията беше глобена с 50 хиляди евро заради разминаване от 5 килограма гориво в болида на Шарл Льоклер.

Сезон 2020 във Формула 1 започва на 15 март в Австралия. До момента заради случаите на коронавирус е отменен само един старт - Гран при на Китай, който трябваше да се проведе на 19 април.

Дневник