Пандемията от коронавирус ще доведе до криза в спорта, а Формула 1 е сред областите, където се очакват най-големи сътресения заради големите, на които са свикнали отборите. При неясната ситуация кога евентуално може да започне сезон 2020, ръководителите на спорта вече започнаха да отправят поглед към следващата година и това как ще изглежда Формула 1 през 2021 г.

Налагането на новите правила вече беше отложено, след като тимовете нямат възможност да работят в заводите си. Част от ограниченията обаче влизат още през 2021 г., а най-важното е свиването на бюджетите, чиито таван ще бъде 175 милиона долара.

Според спортния директор на Формула 1 Рос Браун пандемията от коронавирус и финансовата криза, която се задава след нея дава шанс на всички да се замислят дали не може да се предприеме още по-голямо редуциране на бюджетите.

Подобна идея обаче веднага доведе до сблъсък между отделните отбори. Рязко свиване на бюджетите означава и промяна на настоящото статукво и може да постави под съмнение превъзходството на трите топ тима - "Мерцедес", "Ферари" и "Ред бул".

"Ферари" срещу "Макларън"

Един от най-заинтересованите отбори бюджетите да бъдат намалени е "Макларън". Британският тим води в т.нар. среда на таблицата, завършвайки четвърти при конструкторите през 2019 г., но желанието му е да се върне отново в челото и да спори за победи. В историята "Макларън" има осем титли при конструкторите и 12 при пилотите (последната през 2008 г.).

"Съгласен съм с мнението на Рос (Браун) и Чейс Кери, които искат да направят Формула 1 още по-конкурентна. Всички харесват Висшата лига, защото там всеки може да победи всеки, но в нашия спорт не е точно така. Ситуацията е сякаш боксьор от тежка категория иска да се бие с някои от по-леките", коментира шефът на "Макларън" Зак Браун.

Според него разходите могат да бъдат редуцирани до 100 милиона долара, което ще даде сравнително равен старт на всички отбори. Браун обаче е готов да приеме и таван от 125 милиона, което според него е златната среда.

Всичко това обаче веднага изправи срещу "Макларън" стария му съперник от "Ферари". Най-дългогодишният и успешен отбор в спорта, който по много въпроси се ползва със специален статут, е против рязко свиване на разходите.

"В условията на финансова криза, каквато без съмнение се очаква в света, е важно да следим разходите, в това няма спор. Не бива обаче да забравяме и някои обективни причини. Има отбори, които са конструктори и такива, които са клиентски. Ние от "Ферари" правим двигатели, а в това има разлика с тези, които просто купуват задвижващи системи", коментира Матиа Биното от "Ферари".

Скудерията доставя двигатели на "Алфа Ромео" и "Хаас", докато "Макларън" купува такива от "Рено", а през 2021 г. ще се върне към задвижващите системи на "Мерцедес".

Биното предлага таван на разходите, съобразен с различните тимове.

Какво включва ограниченият бюджет?

Най-коментираната тема в спорта в момента повдигна въпроса какво точно представлява таванът на разходите. Сумата от 175 милион (приета за момента) не представлява цялата сума, която отборите могат да харчат през годината.

В т.нар. таван се включват всички разходи, които всеки отбор харчи за подобрението на автомобила и развойната дейност.

Сред важните разходи, които не се включват в ограниченията са заплатите на пилотите и на тримата най-скъпоплатени служители от инженерния или ръководния екип. Освен това маркетингът попада в отделна категория.

От Международната автомобилна федерация (ФИА) добавят, че сред разходите не се включват 15-те милиона евро, които всеки клиентски тим плаща на сезон за покупката на двигатели, както и сумите по хотелски престои и самолетни полети.

Дневник