Международната автомобилна федерация (ФИА) одобри мерки за свиване на разходите във Формула 1, за да отговори на очакваната финансова криза в спорта, породена от пандемията. За догодина отборите ще разполагат с бюджет от 145 милиона долара, което е намаление с 30 милиона спрямо първоначалните планове.
Мярката беше приета преди седмица от тимовете. Тя включа допълнително понижение на бюджета с таван 140 милиона долара през 2022 г., а в периода от 2023 до 2025 г. отборите ще разполагат с 135 милиона.
Приетото ниво е за 21 състезания, като парите ще бъдат намалявани или увеличавани с по милион съответно при всяко отпадане или добавяне на надпревара в календара.
Обсъжданията за свиване на разходите преминаха с напрежение, в центъра на което беше "Ферари". Скудерията дори заплаши, че може да напусне Формула 1 при ново намаляване на бюджетите.
По време на електронното гласуване ФИА прие и промени в техническите правила. През 2021 г. отборите ще трябва да използват болидите си от 2020 г., като се замразява работата на редица компоненти по шасито, скоростната кутия и други елементи.
Шефът на "Макларън" Зак Браун определи промените като "победа за Формула 1". Той беше сред най-заинтересованите от тях и искаше бюджетите да бъдат намалени до 100 милиона долара.
"Намаляването на бюджетите в комбинация с по-справедливо разпределение на приходите ще осигурят страхотни надпревари. Повече хора ще пожелаят да гледат както на пистите, така и по телевизията, което ще доведе до по-големи приходи и ще осигури дългосрочното финансово здраве на отборите и Формула 1. В крайна сметка печелят феновете, а от там и целият спорт", каза Браун.
Формула 1 планира да се завърне през юли с две състезания в Австрия. Идеята на ръководителите на спорта включва и две надпревари във Великобритания на пистата "Силвърстоун". Те все още изчакват отговор, като ситуацията може да се промени заради въвеждането на 14-дневната карантина за пристигащите в страната.
Таванът на бюджетите не е сума, която отборите могат да харчат през годината. В т.нар. таван се включват всички разходи, които всеки отбор харчи за подобрението на автомобила и развойната дейност.
Сред важните разходи, които не се включват в ограниченията, са заплатите на пилотите и на тримата най-скъпоплатени служители от инженерния или ръководния екип. Освен това маркетингът попада в отделна категория.
От ФИА твърдят, че сред разходите не се включват 15-те милиона евро, които всеки клиентски тим плаща на сезон за покупката на двигатели, както и сумите по хотелски престои и самолетни полети.
Дневник
Коментари
Добави коментар