С близо четиримесечно закъснение сезонът във Формула 1 ще започне със състезанието за Гран при на Австрия през този уикенд. Пандемията от COVID-19 наложи драстична промяна на календара в шампионата и постави под съмнение провеждането на най-авторитетната автомобилна надпревара за 2020 г.

Засега сезонът включва осем състезания, като е потвърден до септември, само с надпревари на територията на Европа.

"Влизаме в една много непредвидима ситуация. Всяко състезание е от голямо значение и това ще направи сезона много интересен", предупреди шефът на световните шампиони от "Мерцедес" Тото Волф.

Новата реалност

Сезонът ще премине под знака на заплахата от коронавируса и мерките, които са взети за предпазване от заразата. Дотук всички потвърдени състезания ще бъдат без публика, а екипите на всички отбори са значително ограничени като бройка.

"Картината, която е позната на всички ще бъде много по-различна през 2020 г. Няма да има тази претъпката старт-финална линия преди състезанието с много механици, журналисти, пилоти, гости. Очаква ни нова реалност", каза спортният директор на Формула 1 Рос Браун.

Екипите ще трябва да бъдат дисциплинирани, а на пистата "Ред бул ринг", където започва сезонът, има много табели указващи да се спазва дистанция от 2 метра. Ръководителите на спорта са осигурили и необходим брой тестове за коронавирус.

Част от пилотите също предприеха мерки, за да ограничат контактите си. Люис Хамилтън и Себастиан Фетел са отседнали в къмпинги в Шпилберг, а не в хотелите на своите отбори.

Няма да ги има и познатите церемонии по награждаване на подиума, като най-вероятно първите трима във всяко състезание ще получат купите си на финалната линия.

Промени претърпя и падокът, като желанието на собствениците на спорта и организаторите на състезанията, по препоръка на Световната здравна организация (СЗО) е да се ограничи голямото движение на хора. Познатите моторхоумове на отборите ги няма, като всеки тим пътува до хотела си след сесиите на пистата.

Падане на рекорди и емоционални сбогувания

Сезон 2020 е чакан с огромен интерес поради няколко причини. Най-накрая двата най-ценни рекорди в спорта, които бяха считани за вечни могат да бъдат изравнени. Става въпрос за седемте титли при пилотите на Михаел Шумахер и общо 91-те му победи.

Люис Хамилтън започва годината като шесткратен световен шампион и с 84 победи.

Под заплаха са още няколко рекорда - за най-млад световен шампион (Макс Верстапен и Шарл Льоклер могат да подобрят постижението на Себастиан Фетел), най-много завършвания в точките (Хамилтън и Кими Райконен са осем състезания зад рекорда от 221 на Шумахер), както и най-много стартове, където Кими Райконен мога да прати в историята постижението на Рубенс Барикело.

Сред най-важните истории на годината безспорно е и последният сезон, който Себастиан Фетел ще запише за "Ферари". Скудерията реши да не предлага нов договор на четирикратния световен шампион, а бъдещето му в спорта е под въпрос.

"Мерцедес", "Ред бул" или "Ферари"

"Сезонът стартира без изявен фаворит и може да бъде много интересно. Предсезонните тестове бяха едва през февруари и не мисля, че могат да служат като отправна точка", коментира преди уикенда директорът на "Ред бул" Кристиан Хорнър.

Всички отбори имаха възможност да работят над болидите си по време на четирите месеца и версиите на колите им от тестовете са драстично променени. Затова предупреди и световният шампион Хамилтън, който очаква много сериозна конкуренция.

Тимът му "Мерцедес" се притеснява най-много от Макс Верстапен, а нидерландецът има предимство, като първите две състезания са в Австрия, където болидът на "Ред бул" беше много силен в предходните години.

"Подходът ми не се е променил, независимо дали този сезон ще има осем старта или 22. Винаги искаш да печелиш и не си доволен, ако не завършиш. В момента разликата е, че едно незавършване може да има по-висока цена", коментира Верстапен.

Според Хамилтън сезонът ще бъде непредвидим. Световният шампион говори повече за социалната си роля и участието си в движението Black Lives Matter, като призова всички пилоти за обединение в борбата с расизма.

Другият отбор с апетит към титлата "Ферари" ще трябва да реши битката между своите пилоти Фетел и Льоклер. Опитният германец обяви, че напускането му няма да намали неговата мотивация, но и няма да се откаже от личните си амбиции.

"По мое мнение сезонът ще бъде много интересен. Мисля, че изоставаме малко от другите отбори, особено по отношение на темпото в квалификациите", коментира Льоклер и призна, че "Ферари" ще има подобрения по болида си едва за Гран при на Унгария.

Дневник