Аеро-космическият гигант "Еърбъс" разкри плановете си за първите си самолети с нулеви емисии. Според компанията при сегашното темпо на напредване на технологиите за пътнически самолети, работещи с водород, те може да бъдат въведени в експлоатация в следващите 15 години - до 2035 г.
В официално изявление изпълнителният директор на "Еърбъс" Гийом Фори коментира, че трите концептуални проекта ZEROe бележат "исторически момент" за търговския авиационен сектор и че имат "потенциала да намалят значително климатичното въздействие на авиацията".
Анализаторите обаче посочват, че не за пръв път водородът се рекламира като спасител на съвременните въздушни пътувания. Историята на горивото в авиацията датира от дните на дирижабли в началото на ХХ век, но катастрофата на "Хинденбург" през 1937 г. довежда тази ера до нейния край.
От 2000 до 2002 г. "Еърбъс" участва във финансирания от ЕС проект Cryoplane, който изследва осъществимостта на самолет с течно водородно гориво, но идеята бе изоставена.
Новият реактивен дизайн ще може да превозва до 200 пътници на повече от 3700 км, докато витловата концепция ще има 50% по-малък капацитет и обхват.
Трети самолет със "смесено крило" наподобява проект, за който компанията съобщи през февруари тази година.
И трите самолета ще бъдат задвижвани от двигатели, модифицирани за изгаряне на течен водород и чрез водородни горивни клетки за създаване на електрическа енергия.
"За да постигне целта си за 2035 г., "Еърбъс" ще трябва да направи избора си коя технология ще използва до 2025 г.", заяви пред "Ройтерс" главният технологичен директор на компанията Грация Витадини. Запознати с индустрията коментират, че подобна основна промяна в метода на задвижване не може да се случи преди 2040 г.
Предизвикателствата включват намиране на начини за безопасно съхранение на летливия течен водород по време на полет при много ниски температури. "Еърбъс" отхвърля опасенията, че водородът ще бъде опасен, и призова за огромни инвестиции в нова енергийна инфраструктура.
От компанията обаче признават, че за да сработи идеята, летищата ще трябва да инвестират големи суми пари в инфраструктура за зареждане с гориво.
"Преходът към водород като основен източник на енергия за тези концептуални самолети, ще изисква решителни действия от цялата авиационна екосистема", каза Фори.
Новите дизайни са плод на съвместен изследователски проект, който "Еърбъс" стартира с "Изиджет" миналата година за разработване на хибридни и електрически самолети.
Докато водородът се обсъжда в авиоиндустрията от 70-те години на миналия век, той остава твърде скъп за широко използване. Привържениците казват, че инвестициите в инфраструктура и нарастващото търсене ще намалят разходите.
Повечето водород, използван днес, се извлича от природен газ, което създава въглеродни емисии. "Еърбъс" заяви, че водородът, използван за авиацията, ще бъде произведен от възобновяема енергия и извлечен от вода чрез електролиза. Това е процес без въглерод, ако се захранва от възобновяема енергия, но в момента е по-скъп.
Дневник
Коментари
Добави коментар