Два века след като първите параходи, задвижвани с въглища, прекосиха Атлантическия океан, шведска компания проектира едно футуристично завръщане към миналото: огромен товарен кораб с платна, който може да помогне за края на ерата на изкопаемите горива и ограничаване на климатичните промени, разказва "Ройтерс".
През 2018 г. корабоплаването създаваше 2.9% от причинените от човешка дейност парникови газове, а делът на индустрията в емисиите се увеличава през последните години, според Международната морска организация на ООН.
Едно от решенията може да бъде завръщане към прединдустриалните времена и използването на платна за превоза на товари по целия свят.
В момента шведската Wallenius Marine AB тества модел на Oceanbird, който ще се използва за превоз на автомобили, в залив в Балтийско море.
Пер Тунел, главен оперативен директор на Wallenius, казва, че резултатите от седемметровия модел са окуражаващи и че той е "много уверен", че фирмата ще може да приема поръчки за кораба до края на следващата година.
Плавателният съд може да бъде в експлоатация през 2024 г. по атлантическите маршрути, смята Тунел.
Oceanbird ще бъде дълъг 200 м с капацитет да превозва 7000 автомобила. Това може да е най-високият ветроход, построен някога, оборудван с платна, достигащи 105 м над водата.
Платната обаче приличат малко на традиционните ветроходи, а по-скоро наподобяват крила на самолети, издигащи се вертикално от палубата.
Корабът ще има резервни двигатели, но има за цел да спести 90% от емисиите на въглерод в сравнение с конвенционален кораб. На Oceanbird ще отнема около 12 дни, за да премине Атлантическия океан, в сравнение с осем дни в момента.
Дизайнът "може да се приложи и като круизен кораб, кораб за насипни товари, танкер", казва Тунел. "Едно от ключовите условия е той да бъде приложим на пазара."
Oceanbird вероятно би струвал малко повече от конвенционален автомобилен превозвач, казва той, отказвайки да назове точната цена.
Но оперативните разходи ще бъдат по-ниски, особено ако правителствата, които се опитват да ограничат емисиите, затоплящи климата, налагат такси на въглеродните емисии от използването на гориво.
Oceanbird не е единственият нововъзникващ претендент в състезанието с нисковъглеродни превози.
Neoline във Франция предлага по-малък 136-метров плавателен съд, подходящ за превоз на автомобили или селскостопанска техника. Подобно на Oceanbird, компанията смята, че нейният превозвач може да намали емисиите с 90%.
Високи технологии, ниски емисии
Такива товарни кораби ще са истинска революция. Досега повечето компании, които се опитват да намалят емисиите, са разглеждали платната като добавка за ограничаване на разхода на гориво, а не като основен източник на задвижване.
Но новите технологии, като твърди платна и по-здрави, по-леки материали, вдъхновени от състезателните яхти в Купата на Америка, могат да дадат възможност за по-пълно преминаване към вятъра. По-надеждните дългосрочни прогнози за времето също позволяват по-добро планиране на маршрута, за да се избегнат бури или бедствия.
"Има смисъл да се използва тази вятърна енергия, но също така и новите технологии", казва Жан Занутини, главен изпълнителен директор на Neoline.
В момента се водят преговори за възможни договори и сделки с корабостроителници, като първият кораб Neoliner вероятно ще бъде в експлоатация до юли 2023 г. на цена от около 45 до 50 млн. евро, смята Занутини.
Партньори при проектирането и използването на кораба са автомобилният производител Renault, каза той.
"Естествена идея"
Сред ранните океански параходи на корабът "Савана" му отнема 29 дни, за да прекоси Атлантическия океан от американския щат Джорджия до Ливърпул в Англия през 1819 г. Основните източници на задвижване са гребните колела отстрани на корпуса и допълнителни платна.
По-късно корабът "Роял Уилям" прекоси Атлантическия океан от Пикту в Канада до Лондон през 1833 г., разчитайки почти изцяло на пара от въглища.
Много корабни компании, които се опитват да намалят емисиите, все по-често се обръщат към употребата на платна, хвърчилата или роторите Flettner - високи въртящи се тръби, които помагат да се изтласка кораб напред по същия начин, както крилата на самолета осигуряват повдигане.
Базираната в Хелзинки Norsepower, която е монтирала такива ротори на товарни и круизни кораби, казва, че те обикновено могат да намалят потреблението на гориво с 5% до 20%.
Даян Жилпин, ръководител на британския алианс Smart Green Shipping, смята, че вятърно задвижваните кораби са примамливи на чертожната дъска, а платната са "естествена идея" за борба с изменението на климата.
Преди близо десетилетие тя ръководи компания, която проектира "товарен кораб на 100% възобновяемо задвижване" с платна и двигател, използващ биогаз от битови отпадъци. Тестовете на модела са успешни, но корабът така и не е построен.
"Най-голямото предизвикателство е навлизането на пазара. Всички обичат снимките, всички обичат историята. Но никой не влага парите", каза тя.
Международната морска организация заяви, че иска да намали емисиите от корабоплаването наполовина до 2050 г. спрямо нивата от 2008 г.
Това означава, че всички кораби, поръчани днес, с очакван живот от 30 години, ще трябва да бъдат далеч по-малко замърсяващи.
Тъй като повече от половината от пътните разходи за един кораб идват от горивото, Жилпин смята, че правителствата могат да стимулират зелена промяна, като наложат на корабоплаването цена на въглеродни емисии от около 50 долара за тон гориво.
Сред недостатъците на вятърните плавателни съдове са, че пристанищата работят в строги срокове, така че неочакван допълнителен ден в морето може да означава липса на слот за разтоварване в пристанището и дълги, скъпи закъснения.
И Oceanbird, и Neoliner планират да използват двигатели, задвижвани от изкопаеми горива или биогорива, за да се придържат към графиците, но те ще бъдат по-малки, отколкото на конвенционален кораб.
Якоб Кутенкейлер, професор в шведския център за военноморска архитектура KTH, който провежда тестове за Oceanbird, споделя, че едно от нещата, които трябва да се изледват е как ще се държи вятърът на новите височини, които ще достигат платната.
Платната на Oceanbird, които вероятно ще бъдат изградени от алуминий, стомана и композитни материали, ще се издигнат от палуба на 35 м над водата, достигайки 105 м над морското равнище.
Повечето моряци са се научили как да управляват ветровете по-близо до водната линия, където вълните причиняват въздушна турбуленция.
"Не са много хората, използвали тази част от атмосферата в открития океан. Самолетите летят по-високо, а корабите плават по-ниско", казва той.
Дневник
Коментари
Анонимен
"едно от нещата, които трябва да се изследват е как ще се държи вятърът на новите височини"
Т.е. още няма прототип, който да е преминал изпитания. За какви поръчки си точат зъбите?
Не че имам представа от ветроходство, но за мен тенекиени "платна" са глупост. Ако е ставало с нееластични леки материи, азиатските страни щяха да са ги направили от бамбукови рогозки.
Анонимен
"управляват ветровете"? Може би ги използват? Не можем даже да разкажем какво правят хората.
Анонимен
Шведска ,а не съветска...